نوشته شده توسط : media

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری برای اندازه‌گیری اندام‌های جنین انجام می‌شود. لزوم انجام این تست بستگی به تشخیص پزشک دارد و معمولاً برای چکاپ سلامت جنین توصیه می‌شود. برای انجام این نوع سونوگرافی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید.

تست آنومالی یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص هرگونه نقص و ناهنجاری مادرزادی و ژنتیکی در جنین است که به عنوان اسکن آناتومی یا اسکن ناهنجاری نیز شناخته می‌شود. شما می‌توانید از هفته هجدهم تا بیستم بارداری برای انجام این تست اقدام کنید تا تصویر دقیقی از وزن و اندازه جنین داشته باشید.

ضرورت سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی است و از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که پزشک دریافت می‌کند می‌توانید از سلامت فرزند جنین مطمئن شوید. در فرایند اسکن آناتومی موارد زیر در بررسی خواهد شد:

1- اندازه‌گیری میزان رشد جنین از جمله مغز سر و ارگان‌های داخلی

2- بررسی جفت جنین و مایع آمنیوتیک

3- تشخیص و ارزیابی جنسیت جنین

4- وضعیت کلیه‌ها و مثانه/ نحوه دفع جنین و تجزیه سموم بدن

5- ارزیابی بازوها و پاها، اندازه پا و بازو و چگونگی حرکت دادن پا و بازو

6- بررسی وضعیت دست‌ها و انگشتان، سایز دست و انگشت و چگونگی حرکت دست و انگشت

7- مشاهده چانه، لب‌ها، بینی، چشم‌ها و صورت/ نحوه شکل گیری کامل صورت و حرکت عضلات آن

8- بررسی شکل‌گیری سینه و ریه/ وضعیت مجرای تنفسی و بلع

9- چکاپ معده و روده/ نحوه دفع و هضم غذا

10- مشاهده بند ناف و میزان جریان خون و محل اتصال به جفت

11- اندازه‌گیری میزان مایع آمنیوتیک

در هفته 20 دست‌ها، پاها، انگشتان دست، انگشتان پا و همچنین شکل صورت قابل مشاهده است. در این آزمایش پزشکان اندام‌های داخلی جنین را هنگامی که تصویر بر روی مانیتور ایجاد می‌شود ارزیابی می‌کنند. این آزمایش برای اطمینان خاطر از احتمال وجود هرگونه نقص در جنین کاربرد دارد و اگر نقصی در جنین وجود داشته باشد، می‌توانند برای درمان به موقع اقدام کنند.

سونوگرافی آنومالی چه اطلاعاتی را ارائه می‌کند؟

سونوگرافی آنومالی تمام اندام‌ها و بافت‌های جنین را بررسی می‌کند و از طریق آن اطلاعاتی در مورد موارد زیر در اختیار پزشک قرار می‌گیرد:

1- سر و مغز

2 -بند ناف

3- ستون فقرات

4- حفره شکمی

5- قلب

6- معده

7- دست و پا

8- کلیه و مثانه

9- جفت

10- مایع آمنیوتیک

با استفاده از اطلاعات ثبت شده، سن جنین نیز تخمین زده می‌شود. در این آزمایش ریتم ضربان قلب نیز اندازه‌گیری خواهد شد و می‌فهمید که آیا چند قلو باردار هستید یا خیر. از دیگر مزایای سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری مطلع شدن از جنسیت جنین است و یک روش ایمن برای دریافت اطلاعات در مورد سلامت جنین خواهد بود.

اطلاعات این آزمایش می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که فرزند شما در وضعیت سلامتی قرار دارد و هیچ‌گونه نواقص احتمالی نخواهد داشت. 

بیماری‌های قابل تشخیص در سونوگرافی آنومالی در هفته 18

 بیماری‌های قابل تشخیص در سونوگرافی آنومالی در هفته 18

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری طبیعی است و درصد کمی از موارد نقض اندام‌ها را نشان می‌دهد، اما نواقص احتمالی که ممکن است از طریق این تست نشان داده شود شامل موارد زیر است:

شکل و ساختار مغز جنین در این نوع سونوگرافی چک می‌شود و مشکلات مغزی مانند آنانسفالی قابل مشاهده خواهد بود.

برای بررسی شکاف کام لب، صورت جنین به طور کامل بررسی می‌شود. اگر شکاف کام در داخل دهان نوزاد قرار دارد و به سختی دیده شود، یعنی جنین دچار نواقص ژنتیکی است.

ستون فقرات جنین هم به صورت طولی و مقطعی اندازه‌گیری می‌شود تا پزشک اطمینان پیدا کند تمام استخوان‌ها در یک راستا هستند. در این مرحله انواع مشکلات مربوط به ستون فقرات مانند اسپینا بیفیدا قابل تشخیص است.

قلب جنین از نظر شکل‌گیری دهلیز و بطن ارزیابی می‌شود. دریچه‌های قلب باید با هر ضربان باز و بسته شوند. در این سونوگرافی شریان‌های اصلی و سیاهرگ‌ها که خون را در جریان می‌اندازند و از آن خارج می‌کنند نیز چک می‌شود.

کودک مقداری از مایع آمنیوتیک را می‌بلعد که در معده او به صورت حباب‌های سیاه رنگ است. این حالت طبیعی است و یک نوع ناهنجاری به حساب نمی‌آید.

در این سونوگرافی کلیه‌های جنین نیز بررسی می‌شود تا جریان آزادانه ادرار به مثانه بررسی شود. اگر مثانه جنین خالی باشد در طول اسکن پر می‌شود و به راحتی در سونوگرافی قابل مشاهده است.

دیافراگم با دقت ۶۰ درصدی بررسی می‌شود و وجود نقص دیافراگم بین ریه و شکم در این اسکن مشاهده خواهد شد.

در اسکن آنومالی قسمت‌های مختلف بدن از جمله دور سر، دور شکم و طول استخوان ران اندازه‌گیری می‌شود تا میزان رشد آنها بررسی شود.

خلاصه مطالب

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری برای تشخیص شکل گیری اندام‌های جنین و تعیین جنسیت تعیین انجام می‌شود. ۸۰ تا ۹۰ درصد نتایج در این آزمایش طبیعی است و فقط در برخی از موارد احتمال وجود ناهنجاری‌های ژنتیکی وجود دارد. در اسکن آنومالی معمولاً سر و مغز، حفره شکمی، قلب، معده، کلیه، مثانه، دست و پا، بند ناف و ستون فقرات بررسی می‌شود.

اما چنانچه پزشک قادر به مشاهده به دلیل اضافه وزن مادر و قرار گرفتن نامناسب جنین نتواند اندام‌ها را مشاهده کند، مجدداً آن را پس از یک یا دو هفته تکرار خواهد کرد. برای انجام سونوگرافی آنومالی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی ‌نیا مراجعه کنید. رادیولوژیست‌های مجرب مرکز سونوگرافی و رادیولوزی فاطمی نتایج را به صورت دقیق برای شما تفسیر خواهند کرد و در صورت وجود هرگونه نقص یا مشکل ژنتیکی می‌توانید برای درمان اقدام کنید.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

 انجام آزمایشات قبل از ابدومینوپلاستی بسیار اهمیت دارد. پزشک برای اطمینان از سلامت کامل شما این آزمایش‌ها را چند هفته قبل از عمل جراحی تجویز خواهد کرد. حتی اگر هم در وضعیت سلامتی کامل باشید، باز هم باید برای ایمنی بیشتر یک سری آزمایش‌ها را که ضروری هستند انجام دهید، چراکه تا زمانی که کاندید مناسبی برای عمل جراحی شکم نباشید، پزشک اقدام به جراحی نخواهد کرد. برای کسب اطلاع در ارتباط با آزمایش‌های پزشکی قبل از ابدومینوپلاستی با مطب دکتر کرامت الله ترابی تماس بگیرید.

در آزمایش‌های جراحی شکم سطح هورمون‌ها یا مشکلات مربوط به کلیه و کبد بررسی می‌شود و تعداد آن‌ها در عمل‌های مختلف متفاوت است، چرا که هر یک از عمل‌ها برای یک قسمت خاصی از بدن انجام می‌شود. بنابراین شما باید چکاپ کامل را انجام دهید تا وضعیت بدن شما بررسی شود.

دلیل اهمیت آزمایشات قبل از ابدومینوپلاستی

آزمایشات قبل از ابدومینوپلاستی که پزشک برای بررسی سلامت بیمار تجویز می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. ابدومینوپلاستی یک جراحی زیبایی است که بر اساس آن چربی‌های بدن و پوست اضافه برداشته می‌شود. پزشک باید برای کاهش عوارض و خطرات این نوع جراحی یک سری آزمایشات پزشکی را تجویز کند.

در جلسه مشاوره مراجع باید در مورد سابقه پزشکی و بیماری‌های خود با مشورت نماید و قبل از انجام عمل وضعیت سلامت خود را برای افزایش ایمنی در طول جراحی شرح دهد. به‌طور مثال اگر سابقه لخته شدن خون داشته باشید، این مسئله در حین عمل جراحی و دوران نقاهت مشکل‌ساز خواهد شد.

از این رو انجام این آزمایش برای تجزیه و تحلیل فرایند جراحی و مراحل پس از آن بسیار الزامی است. نتایج آزمایش‌های پزشکی برای ارزیابی سلامت عمومی شما و بررسی اینکه آیا کاندید مناسبی برای جراحی هستید اهمیت دارد.

از دیگر مزایای این آزمایش این است که اگر با عارضه خاصی مواجه شوید، پزشک با استفاده از نتایج این تست‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم این آزمایشات را زودتر انجام دهید و در اختیار پزشک قرار دهید تا در صورت بروز مشکل بتواند برای رفع آن اقدام کند. مثلاً اگر دچار کم‌خونی هستید، پزشک جراح دو هفته قبل از زمان عمل ابدومینوپلاستی برای شما قرص تجویز می‌کند که در حین عمل مشکلی به وجود نیاید.

آزمایشات قبل از ابدومینوپلاستی شامل چه مواردی است؟

 آزمایشات قبل از ابدومینوپلاستی شامل چه مواردی است؟

آزمایشات قبل از ابدومینوپلاستی شامل بیوشیمی خون، آزمایش سطح گلوکز و آزمایش مربوط به لختگی خون است. علاوه‌بر این خانم‌هایی که در دوران کمی پس از بارداری می‌خواهند این عمل را انجام دهند، انجام این آزمایش‌ها برای این افراد نیز الزامی است.

تست بیوشیمی خون

این آزمایش جهت ارزیابی مواد شیمیایی موجود در خون انجام می‌شود و می‌توان از طریق آن سطح موادی مانند گلوکز، اوره و بیلی روبین را اندازه‌گیری کرد. نتیجه این آزمایش اطلاعاتی در مورد وضعیت بیمار، عملکرد اعضای بدن و تعادل الکترولیت‌ها ارائه می‌کند.

آنالیز سطح خون و ادرار

انجام این آزمایش برای ارزیابی مشکلات سلامتی بسیار اهمیت دارد. اگر دستگاه ادرار شما عفونت داشته باشد یا دچار مشکلات کلیه و کبد باشید، از طریق این آزمایش مشخص خواهد شد.

تست CBC

یکی از آزمایش‌هایی که جراحان پلاستیک و ترمیمی قبل از ابدومینوپلاستی انجام می‌دهند، آزمایش CBC است. تشخیص کم‌خونی، عفونت و لخته شدن خون انجام می‌شود و مشکلات موجود در سیستم ایمنی بدن را تعیین می‌کند.

تست بارداری

بارداری برای خانم‌هایی که می‌خواهند عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهند، بسیار ضروری است. با این حال بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها این عمل را چند ماه پس از بارداری انجام دهند تا خطری سلامتی آن‌ها را تهدید نکند.

انجام تست‌های تکمیلی

براساس وضعیت جسمی و سابقه پزشکی ممکن است جراح یک سری آزمایش‌های تکمیلی از جمله آزمایش خون کامل، هپاتیت و HIV را برای شما تجویز کند.

خلاصه مطالب

انجام آزمایشات قبل از ابدومینوپلاستی برای بررسی سلامت عمومی مراجعین بسیار اهمیت دارد. این آزمایش‌ها مشخص می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای این نوع جراحی هستید یا خیر. به‌طور مثال اگر مشکل کم‌خونی داشته باشید، پزشک چند هفته قبل از شروع جراحی شکم به شما داروهایی را تجویز خواهد کرد که در حین جراحی مشکلی به وجود نیاید.

با توجه به سوابق پزشکی شما ممکن است یک‌سری آزمایش‌های تکمیلی تجویز شود که باید آن‌ها را به موقع انجام دهید. برای انجام جراحی شکم می‌توانید به مطب دکتر کرامت الله ترابی بهترین جراح پلاستیک و ترمیمی در تهران مراجعه کنید. دکتر ترابی با سابقه چند ساله در انجام عمل‌های مربوط به پیکرتراشی، وضعیت شما را از طریق آزمایش‌های تجویزی به طور کامل بررسی خواهند کرد. از این رو مراحل جراحی با اطمینان خاطر و بدون هیچ‌گونه عارضه برای شما انجام خواهد شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

هر چیزی که باید درباره زمین بدانید

زمین سومین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید و بزرگ‌ترین سیاره زمین‌سان است. زمین تنها سیاره در منظومه شمسی است که به نام خدایی یونانی یا رومی نام‌گذاری نشده است. کره ما تقریبا ۴.۵۴ میلیارد سال پیش شکل گرفت و تنها سیاره شناخته‌شده‌ای است که از حیات پشتیبانی می‌کند. اگر می‌خواهید با حقایق جالب درباره زمین آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حقایق جالب درباره زمین

کره زمین خانه ما است و ویژگی‌های بسیار جالب و منحصربه‌فردی دارد. از جمله:

1. سرعت چرخش زمین به‌تدریج در حال کاهش است

این کاهش سرعت نامحسوس است و تقریبا ۱۷ میلی‌ثانیه در هر صد سال اتفاق می‌افتد، اگرچه نرخ وقوع آن کاملا یکنواخت نیست. نتیجه کاهش سرعت چرخش زمین طولانی‌تر شدن روزها است. بااین‌حال، این فرایند به‌قدری آهسته اتفاق می‌افتد که ممکن است ۱۴۰ میلیون سال طول بکشد تا طول یک روز به ۲۵ ساعت افزایش پیدا کند.

2. زمانی اعتقاد بر این بود که زمین مرکز جهان است

دانشمندان دوران باستان با توجه به جابه‌جایی واضح خورشید و سیاره‌ها در آسمان شب اصرار داشتند که زمین ثابت است و سایر اجرام آسمانی در مدارهای دایره‌ای دور آن می‌چرخند. سپس، کوپرنیک این فرضیه را مطرح کرد که خورشید در مرکز جهان قرار دارد. ‌اگرچه این دیدگاه نیز نادرست است.

3. زمین میدان مغناطیسی قدرتمندی دارد

این پدیده ناشی از هسته از جنس نیکل و آهن زمین همراه با چرخش سریع است. این میدان مغناطیسی از زمین در برابر اثرهای بادهای خورشیدی حفاظت می‌کند.

4. زمین فقط یک ماه طبیعی دارد

ماه نسبت به اندازه سیاره‌ای که دور آن می چرخد، بزرگ‌ترین قمر بین سیاره‌های منظومه شمسی است. بااین‌حال در واقعیت، پنجمین قمر طبیعی بزرگ محسوب می‌شود.

5. زمین تنها سیاره‌ای است که به نام یک خدا نام‌گذاری نشده است

هفت سیاره دیگر در منظومه شمسی ما همگی به نام خدایان یا الهه‌های رومی نام‌گذاری شده‌اند. عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در دوران باستان نام‌گذاری شدند زیرا با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده بودند. پس از کشف اورانوس و نپتون، باز هم روش رومی برای نام‌گذاری این سیاره‌ها استفاده شد.

6. زمین متراکم‌ترین سیاره در منظومه شمسی است

این موضوع با توجه به هر بخش از سیاره متفاوت است. مثلا هسته فلزی متراکم‌تر از پوسته است. چگالی متوسط زمین تقریبا ۵.۵۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

7. ۷۰درصد از سطح زمین با آب پوشیده شده است

وقتی فضانوردان برای اولین بار به فضا رفتند و زمین را از دور دیدند، به آن لقب سیاره آبی را دادند. این تعجبی ندارد، زیرا ۷۰درصد سیاره ما با اقیانوس‌ها پوشیده شده است. ۳۰درصد باقیمانده پوسته جامد است که بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

۹۷درصد از آب کره زمین شور و فقط ۳درصد آن شیرین است. از این ۳درصد، ۲درصد در صفحه‌های یخی و یخچال‌های طبیعی منجمد شده است. این یعنی کمتر از ۱درصد آب شیرین در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و زیرزمین وجود دارد. قاره آسیا ۳۰درصد از کل مساحت خشکی زمین را پوشانده است ولی ۶۰درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

توضیحات محصول تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ

  • قطر دهانه 60 میلی‌متر و فاصله کانونی 700 میلی‌متر
  • ابزاری بسیار مناسب برای کودکان و دانش آموزان و رصدگران تازه کار
  • سبک و جمع جور با قابلیت حمل و نقل آسان
  • راه اندازی سریع و کاربری آسان
  • لوازم جانبی کامل و دارای کیف حمل با کیفیت

تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ یک تلسکوپ گالیله‌ای (استفاده از عدسی جهت گردآوری نور) است که هم برای مشاهده اجرام آسمانی و هم برای مشاهده مناظر زمینی قابل استفاده است و جزء اولین تلسکوپ‌های پیشنهادی موسسه آسمان  شب برای کودکان، دانش آموزان و حتی رصدگران تازه‌کار است.

Stellarview 60AZ یک تلسکوپ آکروماتیک کوچک و قابل حمل با قطر عدسی شیئی ۶۰ میلی‌متر (با توان گردآوری نور ۷۰ برابر چشم انسان) و فاصله کانونی ۷۰۰ ‌میلی‌متر است که با توجه به سادگی در عملکرد و استفاده، ابزاری ایده‌آل برای شروع یادگیری و ورود به دنیای شگفت‌انگیز رصد و نجوم است.

استلارویو 60AZ در حد توان خود، رصد ماه، سیارات منظومه شمسی، خورشید (تنها با استفاده از فیلتر استاندارد رصد خورشید)، اجرام درخشان اعماق آسمان مانند سحابی شکارچی(Orion Nebula)، کهکشان آندرومدا و خوشه‌های ستاره‌ای را برای شما فراهم می‌کند.

وزن تلسکوپ، پایه و لوازم همراه Stellarview 60AZ بسیار کم است و حمل  ونقل آن به دلیل داشتن کیف حمل برزنتی با کیفیت بسیار آسان است.

وزن لوله تلسکوپ و لوازم همراه مانند چپقی ۹۰ درجه مستقیم‌کننده، سه عدد چشمی‌ ۶، ۱۲٫۵ و ۲۰ میلی‌متر، جوینده ۵ در ۲۴، بارلو ۳ برابر کننده و رابط عکاسی موبایل و فیلتر ماه در حدود یک کیلوگرم و سه پایه و مقر سمتی‌ارتفاعی AZ نیز ۱٫۵ کیلوگرم است، که همگی به سادگی داخل کیف حمل برزنتی جا شده تا جابه‌جای و حمل و نقل تلسکوپ بسیار آسان باشد.

علاوه بر حمل و نقل ساده، راه‌اندازی و استفاده از Stellarview 60AZ نیز سهل و آسان است و شما حتی در اولین باری که تلسکوپ را همراه خود به بالای پشت‌بام و یا بیرون از منزل می‌برید می‌توانید به طور کامل از تلسکوپ و لوازم جانبی آن استفاده کنید.

پایه‌های آلومینومی قابل تنظیم سه پایه به شما این امکان را می‌دهد که ارتفاع تلسکوپ را به میزان مورد نیاز تغییر داده و یا حتی رو سطوح ناهموار نیز آن را تراز کنید. این پایه‌ها از آلومنیوم مرغوب ساخته شده‌اند و دوام و عمر مناسبی دارند.

تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ را می‌توان طی روز به عنوان یک دوربین و جهت مشاهده مناظر زمینی، دیدن پرندگان و محیط اطراف و دوردست استفاده کرد.

تمام قطعات اپتیکی این تلسکوپ از شیشه با پوشش ضدانعکاس ساخته شده‌اند و تصویری شفاف و واضح ارائه می‌دهند. نکته دیگری که وجود دارد استفاده از استاندارد 1.25 اینچ در قطعات اپتیکی مانند چشمی‌ها و چپقی این تلسکوپ است که برتری و تفاوت بسیار زیادی نسبت به مدل‌های مشابه بازار با چشمی های 0.925 اینچ که معمولا کیفیت بسیار پایینی دارند، ایجاد می‌کند. میدان دید در چشمی‌های 1.25 اینچ بسیار وسیع‌تر است و وضوح تصویر بسیار بالاتری نسبت به چشمی‌های 0.925 اینچ دارد.

زمانی اعتقاد بر این بود که زمین مرکز جهان است

همین‌طور وجود چپقی ۴۵ درجه مستقیم‌کننده که وارونگی تصویر را به طور کامل اصلاح می‌کند باعث شده تا  آنچه از درون تلسکوپ می‌بینید کاملا مناسب مشاهده مناظر زمینی باشد.

دیگر وسیله جذاب همراه Stellarview 60AZ رابط عکاسی با گوشی هوشمند است. این وسیله به شما امکان می‌دهد از پدیده‌های نجومی و یا زمینی به راحتی و با استفاده از گوشی همراه خود عکس و فیلم بگیرید.

این ابزار به دلیل وزن کم و در عین حال استحکام خوب، شما را قادر می‌سازد تا هر گوشی هوشمندی را به هر کدام از چشمی‌های تلسکوپ متصل کنید.

قطعا با کمی کسب تجربه و فعالیت می‌توانید تصاویری جذاب و خیره‌کننده از ماه، و همین طور تصاویری مناسب از سیارات ثبت کنید.

سه پایه و مقر سمت‌ارتفاعی از نوع چنگالی است که به خوبی تلسکوپ را در محل خود نگه میدارد و دارای یک پیچ حرکت دقیق در محور عمودی است که به شما امکان می‌دهد تلسکوپ را روی سوژه انتخاب شده به طور دقیق تنظیم کنید. سه پایه آلومینومی دارای یک سینی لوازم جانبی است که علاوه بر محلی برای قراردادن لوازم همراه تلسکوپ، به استحکام پایه نیز کمک می‌کند.

به هیچ عنوان از تلسکوپ خود برای دیدن خورشید استفاده نکنید. مگر اینکه فیلتر استاندارد رصد خورشید تهیه کرده باشید.

در آسمان شب با تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ چه می‌بینیم؟

منظومه شمسی

  • خورشید: در صورت وجود، لکه‌های خورشیدی قابل رویت هستند (حتما از فیلتر خورشید استفاده کنید)
  • ماه: دهانه‌ها، کوه‌ها و محل‌های برخوردی سطح ماه
  • عطارد: اهله به سختی قابل رصد است
  • زهره: اهله به سختی قابل رصد است
  • مریخ: به صورت یک گوی سرخ قابل تشخیص است
  • مشتری: دو نوار یا کمربند در شرایط رصدی مناسب قابل رصد است
  • زحل: حلقه از گوی قابل تشخیص است
  • اورانوس: همچون یک ستاره به نظر می‌رسد
  • نپتون: همچون یک ستاره به نظر می‌رسد

اجرام اعماق آسمان

  • خوشه‌های ستاره‌ای باز از لیست مسیه
  • خوشه‌های کروی به صورت نقاط نورانی
  • سحابی‌ها با بزرگ‌نمایی کم قابل مشاهده هستند
  • کهکشان‌ها به صورت لکه‌های مه آلود قابل رویت هستند

اقلام داخل بسته

  • لوله تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری آکروماتیک
  • جوینده 5x24 اپتیکی
  • سه چشمی ۲۰ (۳۵برابر بزرگ‌نمایی)، ۱۲٫۵ (۵۶ برابر بزرگ‌نمایی)، ۶ (۱۱۶ برابر بزرگ‌نمایی)
  • فیلتر رصد ماه
  • رابط عکاسی با موبایل
  • بارلو ۳ برابر
  • مستقیم‌کننده ۱٫۵ برابر
  • چپقی ۴۵ درجه
  • سینی لوازم جانبی
  • سه پایه آلومینیومی
  • مقر چنگالی AZ

8. زمین بیشتر از آهن، اکسیژن و سیلیکون تشکیل شده است

اگر مواد تشکیل‌دهنده زمین را تفکیک کنیم ، ۳۲.۱درصد آهن، ۳۰.۱درصد اکسیژن، ۱۵.۱درصد سیلیکون و ۱۳.۹درصد منیزیم خواهیم داشت. بیشتر مقدار آهن در واقع در هسته زمین است. اگر واقعا می‌توانستیم از هسته زمین نمونه‌برداری کنیم، ۸۸درصد آن آهن بود. ۴۷درصد از پوسته زمین از اکسیژن تشکیل شده است.

9. دقیقا ۲۴ ساعت طول نمی‌کشد تا زمین حول محور خود بچرخد

در واقع، ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه طول می‌کشد تا زمین به‌طور کامل دور محور خود بچرخد. ستاره‌شناسان آن را روز نجومی می‌نامند. روز نجومی ۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه از روز خورشیدی کوتاه‌تر است. بنابراین یک روز تقریبا ۴ دقیقه کمتر از چیزی است که فکر می‌کنید. شاید هم فکر کنید این زمان روی هم جمع می‌شود و در عرض چند ماه، جای روز و شب عوض می‌شود. در تقویم شمسی، این ۴ دقیقه‌ها هر ۴ سال جمع می‌شوند و یک روز به تقویم اضافه می‌شود.

10. یک سال روی زمین ۳۶۵ روز نیست

سال زمینی در واقع ۳۶۵.۲۵۶۴روز است. این ۰.۲۵۶۴ روز اضافی نیاز به سال‌‌های کبیسه را ایجاد کرده است. هر سالی که به ۴ بخش‌پذیر باشد (۲۰۰۸، ۲۰۰۴) یک روز به فوریه آن اضافه می‌شود، مگر اینکه بخش‌پذیر به ۱۰۰ (۱۹۰۰، ۲۱۰۰) یا ۴۰۰ (۱۶۰۰، ۲۰۰۰) باشد.

11. زمین یک ماه و دو قمر هم‌مدار دارد

همان‌طور که می‌دانید، زمین فقط یک قمر دارد و آن ماه است ولی آیا می‌دانستید که دو سیارک دیگر در مدار زمین دور خورشید می‌چرخند؟ آن‌ها 3753 Cruithne و 2002 AA29 نام دارند.

سیارک ۳۷۵۳ یا کروئینیه ۵ کیلومتر عرض دارد و گاهی آن را دومین قمر زمین می‌نامند. این سیارک در واقع دور زمین نمی‎‌چرخد، بلکه مداری هماهنگ با سیاره ما دارد. به‌بیان ساده‌تر، مسیر حرکت آن طوری به‌نظر می‌رسد که انگار زمین را در مدارش دنبال می‌کند ولی در واقع مدار مشخص و متمایز خود را دور خورشید دنبال می‌کند.

2002 AA29 فقط ۶۰ متر عرض دارد و مداری شبیه نعل اسب را دور زمین طی می‌کند که باعث می‌شود هر ۹۵ سال یک‌بار به سیاره ما نزدیک شود. دانشمندان معتقد هستند این سیارک هدف خوبی برای یک ماموریت اکتشافی فضایی است.

12. زمین کاملا گرد نیست

کره زمین در واقع ژئوئید (کره‌وار) است. به‌عبارت دیگر، کره زمین یک برآمدگی جزئی نزدیک خط استوا دارد. چه چیزی باعث شده است زمین چنین ظاهری داشته باشد؟ پاسخ ساده است: چرخش زمین باعث ایجاد برآمدگی در اطراف خط استوا می‌شود. همچنین، محور زمین نسبت به مدار گردش آن دور خورشید تقریبا ۶۶ درجه کج است.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

ماموگرافی درد دارد؟ ماموگرافی یکی از بهترین روش‌ها برای تصویربرداری از سینه و ارزیابی علائم اولیه سرطان است. تشخیص به موقع می‌تواند به درمان موفقیت‌آمیز سرطان سینه کمک کند. جهت انجام ماموگرافی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه نمایید.

انجام ماموگرافی برای نخستین بار ممکن است باعث اضطراب شود. اگر هیچ وقت این کار را نکرده‌اید، فهمیدن اینکه چه انتظاری باید از این آزمایش داشته باشید دشوار است. بعضی از خانم‌ها ممکن است در فرایند انجام این آزمایش احساس درد داشته باشند و برخی هیچ دردی را احساس نکنند.

 آیا انجام ماموگرافی دردناک است؟

بسیاری از خانم‌ها این سؤال را دارند که آیا ماموگرافی درد دارد؟ ماموگرافی برای هر فردی با تجربه متفاوتی همراه است. برخی از خانم‌ها ممکن است در طول این آزمایش درد را احساس کنند و برخی دیگر اصلاً چیزی احساس نکنند.

بیشتر خانم‌ها در طی فرایند تابش اشعه ایکس احساس ناراحتی دارند. در واقع فشار وارد شده بر سینه بخاطر تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود و این طبیعی است. میزان دردی که خانم‌ها تحمل می‌کنند ممکن است بر اساس موارد زیر متفاوت باشد:

1- اندازه سینه

2- زمان انجام تست با توجه به چرخه قاعدگی

3- تنوع در وضعیت بدن برای انجام تست ماموگرافی

زمان مناسب برای انجام ماموگرافی

زمانی که می‌خواهید برای ماموگرافی اقدام کنید، چرخه قاعدگی را در نظر بگیرید. هفته‌های پس از قاعدگی زمان ایده‌آل برای انجام آن است و از گرفتن این آزمایش قبل از قاعدگی خودداری کنید، چون این دوره زمانی است که سینه‌های شما در بیشترین حالت نوسان قرار دارد.

 انجمن پزشکی آمریکا توصیه می‌کند خانم‌هایی که خطر ابتلا به سینه دارند در سنین ۴۰ تا ۴۹ سالگی باید ماموگرافی را در چکاپ خود قرار دهند. شما باید حتماً تا ۴۵ سالگی این تست را انجام دهید ولی زمان انجام آن می‌تواند تا ۵۵ سال نیز تغییر کند.

در مجموع در مورد تعداد دفعات انجام ماموگرافی باید بین شما و پزشک اتفاق نظر وجود داشته باشد. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه به ویژه سرطان زودرس را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که ممکن است موگرافی را با تکرار بیشتری برای شما تجویز کند.

زمان مناسب برای انجام ماموگرافی | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 آیا پس از انجام ماموگرافی دردی احساس خواهیم کرد؟

برخی از خانم‌ها این سؤال را دارند که آیا پس از ماموگرافی درد را احساس خواهیم کرد؟ زمانی که در معرض اشعه ایکس قرار می‌گیرید، درد کوچکی را احساس خواهید کرد. پیش‌بینی میزان درد پس از انجام این آزمایش امکان‌پذیر نیست. این موضوع ارتباط زیادی به موقعیت بدن حین آزمایش، شکل سینه‌ها و میزان تحمل درد دارد.

برخی از خانم‌ها ممکن است کبودی و التهاب جزئی در سینه‌های خود مشاهده کنند، مخصوصاً اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند. برای کاهش درد هنگام موگرافی از سوتین ورزشی پددار استفاده کنید تا درد پس از ماموگرافی شما را آزار ندهد. با این حال خانم‌ها پس از انجام ماموگرافی درد را ماندگاری را احساس نمی‌کنند.

چگونه می‌توان درد ماموگرافی را کاهش داد؟

انتخاب کلینیک مناسب: پرسنل مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با انجام آزمایش انجام سعی می‌کنند به شما کمک کنند تا میزان درد کاهش یابد. همچنین در این مرکز مراقبت‌های پس از انجام ماموگرافی در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد تا با هیچ نوع عارضه‌ای مواجه نشوند. 

زمان‌بندی مناسب: انجام ماموگرافی را برای یک هفته پس از یک دوره قاعدگی برنامه‌ریزی نمایید. در طول این تست و بلافاصله قبل از یک دوره، نوسانات هورمونی میزان حساسیت پستان را افزایش می‌دهد. اگر دارای سینه‌های فیبروکیستیک و هرگونه سابقه ماموگرافی دردناک هستید، به تکنسین اطلاع دهید.

کافئین و دخانیات: مصرف کافئین کمتر و عدم استعمال سیگار می‌تواند به کاهش حساسیت به پستان کمک کند. با این حال این تحقیق تأثیر دخانیات را در طول ماموگرافی اثبات نکرده است.

عدم مصرف داروها: مصرف داروی ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن ، ۴۵-۶۰ دقیقه پیش از تست ممکن است به کاهش درد کمک کند.

استقاده از بالشتک: برخی از مراکز ماموگرافی بالشتکی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. کوسن بین سینه‌ها و صفحه‌های دستگاه میزان درد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

شکل تنفس: نفس‌های آرام و عمیق پیش از تصویربرداری به کاهش درد ناشی از تنش کمک می‌کند و در نهایت ممکن است باعث ایجاد یک تصویر دقیق‌تر می‌شود.

در طول غربالگری بی حرکت بمانید: حرکت (حتی نفس کشیدن)  در حالی که تکنسین تصویربرداری را انجام می‌دهند، می‌تواند تصویر را تار کند.

تأخیر در زمان شیردهی: عدم شیردهی قبل از انجام ماموگرافی می‌تواند به میزان قابل توجهی درد آن را کاهش دهد.

خلاصه مطالب

ماموگرافی درد دارد؟ میزان درد این آزمایش با توجه به اندازه سینه، زمان آزمایش با توجه به چرخه قاعدگی و موقعیت بدن و همچنین تحمل میزان درد متفاوت است. ممکن است برخی از خانم‌ها هنگام انجام آزمایش درد زیادی را حس کنند، اما برخی دیگر هیچ دردی را احساس نکنند. توصیه می‌کنیم حتماً این آزمایش را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

انجام ماموگرافی در کلینیک تخصصی با تجهیزات پیشرفته بسیار اهمیت دارد. برای انجام این تست می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی برای همه یکسان نیست. بسیاری از متقاضیانی که مایلند عمل زیبایی شکم را انجام دهند، فرم و سایز شکمی مشابهی ندارند. برای اطلاع از مراقبت‌های دوران نقاهت پس از جراحی شکم می‌توانید با مطب دکتر کرامت الله ترابی بهترین جراح پلاستیک و ترمیمی در تهران تماس بگیرید.

در دوران نقاهت تایپ بدنی بیمار، سلامت عمومی و جنس پوست در مراقبت‌های پس از عمل و میزان استراحت تاثیرگذار است. بدن برخی از بیماران برای بازسازی و بازگشت به حالت عادی به زمان بیشتری نیاز دارد، در حالی‌که برخی از افراد ممکن است دو هفته پس از عمل بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند. چنانچه مایل به انجام عمل ابدومینوپلاستی هستید، می‌توانید به مطب دکتر کرامت الله ترابی مراجعه نمایید.

زمانبندی دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی چقدر است؟

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی برای تمام مراجعین یکسان نیست. ممکن است افرادی که سایز شکمی بیشتری دارند و به دلیل سخت بودن روند جراحی، نیاز به دوره بهبود بیشتری داشته باشند. عوامل زیادی بر طول دوره نقاهت و بهبودی پس از ابدومینوپلاستی تاثیرگذار است. مهارت جراح، وسعت عمل جراحی، میزان بافت برداشته شده از شکم، تایپ بدنی، سلامت عمومی و جنس پوست در روند بهبودی افراد تاثیرگذار است.

سن بیمار هم یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای بازسازی پوست شکم است. بدن فرد باید فرصت لازم برای نوسازی داشته باشد تا بتواند به حالت عادی بازگردد. برخی بیماران ممکن است چند ساعت پس از آن مرخص شوند که این مسئله توسط پزشک مشخص می‌شود.

دوره نقاهت هم ممکن است بین دو هفته تا دو ماه ادامه داشته باشد. اگر تغییرات ایجاد شده در ناحیه شکم زیاد باشد، مدت زمان نقاهت و بهبودی کامل بیشتر خواهد بود.

میزان استراحت پس از عمل ابدومینوپلاستی

میزان استراحت پس از عمل ابدومینوپلاستی به دلیل ماهیت تهاجمی این روش نسبت به پیکرتراشی بیشتر است. به علت ایجاد برش‌های زیاد و برای فشار نیاوردن به این برش‌ها توصیه می‌کنیم بین ۷ تا ۱۰ روز استراحت داشته باشید.

شما می‌توانید پس از ۵ روز در منزل قدم بزنید تا خون در بدنتان گردش داشته باشد. پس از این زمان و بهبود نسبی زخم‌ها، می‌توان فعالیت‌های خارج از منزل را انجام داد. اما توصیه می‌کنیم که حتی‌الامکان دو هفته مرخصی بگیرید تا با خیال راحت استراحت کنید.

زمانبندی دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

پس از عمل ابدومینوپلاستی بهتر است به صورت کامل استراحت داشته باشید. در ادامه جدول زمانبندی را ارائه کرده‌ایم که علاوه بر دستور پزشک می‌توانید آن را اجرا کنید تا سریع‌تر بهبود پیدا بهبود یابید.

هفته اول پس از جراحی شکم

هفته اول پس از عمل ابدومینوپلاستی معمولاً جز سخت‌ترین دوران بهبودی است. در این دوران باید انتظار داشته باشید که شکم شما ملتهب یا کبود شود. بعد از جراحی درندهایی در شکم قرار می‌گیرد و باید نحوه تعویض تمیز کردن آنها را یاد بگیرید.

برای کاهش عفونت و خونریزی نیز می‌توانید از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید. مصرف آنتی بیوتیک‌ها در هفته اول بسیار مهم است، چرا که از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

هفته دوم پس از ابدومینوپلاستی

در هفته دوم دوران پس از ابدومینوپلاستی درد به شدت کاهش پیدا می‌کند و کبودی‌ها کم کم محو می‌شود. اما باید به توصیه‌های جراح در مورد مصرف آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد و بستن گن عمل کنید.

در این هفته‌ها فعالیت‌های سبک را انجام دهید. در طی این هفته احتمال بخیه‌های خود را بکشید و بعد مرتباً قسمت برش خود را تمیز کنید و با بانداژ آن را عوض کنید.  به‌علاوه در هفته دوم بهتر است پیاده‌روی سبک را در برنامه خود داشته باشید.

دوران نقاهت از هفته سوم تا ششم

در هفته سوم دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی تا حدی به زندگی عادی برمی‌گردید. در این هفته می‌توانید فعالیت‌های سبک داشته باشید. علاوه‌بر این می‌توانید انواع ورزش‌ها را شروع کنید.

توجه داشته باشید که انجام فعالیت‌های شدید ورزشی مانند وزنه‌برداری که فشار زیادی بر شکم وارد می‌کند ممنوع است. در طول هفته سوم تا ششم میزان درد، ورم و کبودی شکم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

خلاصه مطالب

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی برای تمام متقاضیان جراحی شکم یکسان نیست. هرچه وزن فرد بیشتر باشد، گستردگی جراحی بیشتر است و دوران استراحت برای بهبود بیشتر خواهد بود. در هفته‌های اول تا ششم پس از جراحی حتماً باید مراقبت‌هایی را که پزشک به شما توصیه می‌کند انجام دهید. به‌علاوه از فعالیت‌های شدید مانند بدنسازی و دیگر ورزش‌های سنگین به شدت خودداری کنید.

اگر می‌خواهید سریع‌تر بهبود یابید توصیه می‌کنیم حداکثر تا دو هفته فعالیت‌های حداقلی را انجام دهید. از آنجا که جراحی شکم یکی از پر عارضه‌ترین جراحی‌های زیبایی است، می‌توانید این جراحی را تحت نظر دکتر کرامت الله ترابی، بهترین جراح پلاستیک و ترمیمی در تهران انجام دهید. کادر پزشکی پس از جراحی مراقبت‌های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد تا دچار آسیب‌های احتمالی نشوید. برای دریافت نوبت با شماره‌های درج شده در صفحه اصلی تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

میزان تمکن مالی ویزای توریستی کانادا هر ساله از سمت سفارت این کشور اعلام می‌شود. شما باید مدارک مبنی بر اثبات برخورداری از توانایی کافی برای پرداخت هزینه‌های اقامت موقت در این کشور را ارائه کنید. جهت اطلاع از شرایط و میزان تمکن برای اخذ ویزای توریستی کانادا با موسسه مهاجرتی دکتر نجما توکلیان تماس بگیرید.

ارائه نامه مبنی بر نامه میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای توریستی کانادا بسیار اهمیت دارد. در برخی موارد رد کردن درخواست ویزا به دلیل عدم ارائه مدارک ناکافی است. مبلغ تمکن ویزای توریستی براساس شرایط مربوط به تاریخچه سفر و اسناد ملکی متقاضی تعیین می‌شود.

تمکن مالی ویزای توریستی کانادا

میزان تمکن مالی ویزای توریستی کانادا هر ساله در سایت رسمی این کشور اعلام می‌شود. به طور معمول این نوع ویزا به صورت ویزای مولتی و چند بار ورود صادر می‌شود و اعتبار پاسپورت ایرانی به صورت ۵ سال است. از این رو شما می‌توانید با هر بار سفر خود به این کشور حداکثر ۶ ماه در این در کشور کانادا اقامت داشته باشید.

براساس اطلاعات ارائه شده در سایت رسمی کانادا تمکن مالی و موجودی حساب ویزای کانادا برای سه ماه اول اقامت در این کشور چیزی حدود ۲۵۰۰ دلار است. اما به دلیل سخت‌گیری‌های کنونی این مقدار تمکن برای شهروندان ایرانی کفایت نمی‌کند و برای درخواست ویزای توریستی کانادا به نام تمکن با حداقل موجودی ۱۰ هزار دلاری نیز نیاز خواهید داشت. 

در ضمن باید حتما مبلغی را برای بیمه پزشکی خود در کانادا در نظر داشته باشید. در صورتی که از شرکت‌های خصوصی بیمه پزشکی دریافقت می کنید، قیمت آن برای هر روز ۵ دلار است. از این رو اگر مثلا ۳ ماه (۹۰ روز) در کانادا حضور خواهید داشت، مجموع هزینه آن ۴۵۰ دلار می‌شود.

با توجه به اطلاعات بخش تمکن مالی وبسایت Canada.ca در صورت کسب دریافت این نوع ویزا باید تا زمان ورود به بخش مرزی این کشور نامه تمکن مالی را تا حداکثر یک هفته از زمان صدور به افسر مرزی فرودگاه نشان دهید.

مدارک مربوط به میزان تمکن مالی ویزای توریستی کانادا

برای ارائه نامه تمکن مالی ویزای توریستی کانادا صورتحساب سپرده در حساب بانک متقاضی که نشان‌دهنده تاریخ تراکنش‌های انجام شده حداقل برای سه ماه اخیر قبل از ارائه درخواست باشد، الزامی است. به‌علاوه متقاضی باید یک نامه رسمی از موسسه مالی با شماره همراه، ایمیل و نشانی محل سکونت خود ارائه کند و نام متقاضی و اطلاعات شخصی او باید به صورت کامل ارائه شود.

فرد باید اطلاعات حساب بانکی خود را شامل تاریخ افتتاح حساب، شماره حساب بدهی جاری و متوسط موجودی در حساب بانکی در ۶ ماه گذشته را ارائه کند.

شخص متقاضی باید لیست بدهی‌های معوقه از جمله کارت اعتباری و وام را ارائه نماید و دارای سپرده در بانک‌های مختلف باشد. در برخی موارد ارائه بیش از یک نامه رسمی برای اثبات میزان تمکن مالی ویزای توریستی کانادا الزامی است.

صورتحساب بانکی برای ویزای توریستی کانادا | نجما توکلیان

صورتحساب بانکی برای ویزای توریستی کانادا

جهت دریافت ویزای توریستی کانادا شما باید صورتحساب بانکی نشان‌دهنده تمام تراکنش‌های مالی در ۶ ماه اخیر از جمله خرید املاک، سپرده حساب و سودآوری شغلی را داشته باشید. علاوه‌بر این به یک معرفی نامه برای ویزا روی سربرگ شرکت نیاز خواهید داشت. اداره مهاجرت یک نامه که نشان دهنده میانگین موجود در شش ماه باشد را از شما درخواست خواهد کرد. اداره مهاجرت از این نامه برای اطمینان از اینکه متقاضی پول را از شخص دیگری نگرفته باشد استفاده می‌کند.

توجه داشته باشید که صورت حساب باید ۲۸ روز و حداکثر ۳۱ روز قبل از تاریخ درخواست را پوشش دهد. شما می‌توانید صورت حساب والدین و سرپرست قانونی خود را ارائه کنید. علاوه‌بر این می‌توانید یک صورتحساب آنلاین پرینت بگیرید و از بانک بخواهید روی هر صفحه مهر بزند. باید قرارداد کار، چک حقوقی، تأیید حساب را نیز به اداره مهاجرت کانادا تحویل دهید.

خلاصه مطالب

میزان تمکن مالی ویزای توریستی کانادا به میزان اقامت شما در این کشور بستگی دارد. به طور مثال اگر قرار است کل ۶ ماه خود را در کانادا باشید، لازم است به ازای هر ماه حداقل 2500 دلار را ارائه کنید. برای ایرانی‌ها ارائه تمکن مالی بیشتر خواهد بود و این مبلغ را دعوت کننده نیز می‌تواند فراهم کند. مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی شامل افتتاح حساب بانکی، لیست بدهی‌های معوقه و ارائه نامه رسمی برای تمکن مالی است.

با توجه به اینکه میزان پولی که می‌توانید وارد کشور کانادا کنید هر سال ممکن است برای متقاضیان بالاخص برای ایرانیان تغییر کند. شما می‌توانید قبل از اخذ ویزا اطلاعات لازم را از بانک مورد نظر خود دریافت نمایید. برای دریافت ویزای توریستی کانادا در کوتاه‌ترین زمان این امکان را دارید از طریق کارشناسان رسمی موسسه مهاجرتی نجما توکلیان اقدام کنید. برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست خود با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

 

انواع مختلف ستاره‌ها

ستاره‌های جهان از نظر روشنایی، اندازه، رنگ و رفتار متفاوت هستند. بعضی از آن‌ها به‌سرعت به انواع دیگر تغییر می‌کنند،‌ در حالیکه تعدادی دیگر تریلیون‌ها سال نسبتا بدون تغییر باقی می‌مانند. در این مقاله انواع مختلف ستاره‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

ستاره‌های رشته اصلی

ستاره معمولی از توده غبار و گاز در نوزادگاه ستاره‌ای به‌وجود می‌آید. در طی صدها هزار سال، توده غبار و گاز جرم پیدا می‌کند، شروع به چرخیدن کرده و گرم می‌شود. وقتی دمای هسته توده به چند میلیون درجه می‌رسد، همجوشی هسته‌ای شروع می‌شود.

این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که دو پروتون، هسته‌های اتم‌های هیدروژن، با یکدیگر ادغام شوند و یک هسته هلیوم را تشکیل دهند. همجوشی انرژی آزاد می‌کند که باعث گرم شدن ستاره می‌شود و فشاری برخلاف نیروی گرانش آن ایجاد می‌کند.

دانشمندان ستاره‌ای را که در هسته خود هیدروژن را با هلیوم ترکیب می‌کند، ستاره رشته اصلی می‌نامند. ستارگان رشته اصلی حدود ۹۰درصد از جمعیت ستارگان جهان را تشکیل می‌دهند. آن‌ها از نظر درخشندگی، رنگ و اندازه متنوع هستند (مثلا از یک دهم تا ۲۰۰ برابر جرم خورشید) و میلیون‌ها تا میلیاردها سال عمر می‌کنند.

بسیاری از ستارگان رشته اصلی را می‌توان با چشم غیرمسلح دید، از جمله شباهنگ (درخشان‌ترین ستاره در آسمان شب) در صورت فلکی سگ بزرگ. آلفا قنطورس در صورت فلکی جنوبی قنطورس نیز نزدیک‌ترین ستاره رشته اصلی است که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.

 

ستاره‌های رشته اصلی

 

غول سرخ

وقتی یک ستاره رشته اصلی با جرم کمتر از هشت برابر خورشید به پایان منبع هیدروژن در هسته‌اش می‌رسد، شروع به فروپاشی می‌کند. زیرا انرژی تولیدشده توسط همجوشی تنها نیرویی است که با گرایش گرانش به جمع کردن ماده مبارزه می‌کند.

فشرده‌شدن هسته باعث می‌شود دما و فشار آن افزایش پیدا کند، به‌طوری که هلیوم شروع به ذوب شدن به کربن می‌کند که منجر به آزادسازی انرژی بیشتر می‌شود. همجوشی هیدروژن شروع به حرکت به‌سمت لایه‌های بیرونی ستاره می‌کند و باعث انبساط آن‌ها می‌شود. نتیجه یک غول سرخ است که بیشتر نارنجی به‌نظر می‌رسد تا قرمز.

در نهایت، غول سرخ ناپایدار می‌شود و شروع به لرزیدن و انبساط دوره‌ای می‌کند و بخشی از جو خود را به بیرون می‌راند. در نهایت، تمام لایه‌های بیرونی آن منفجر می‌شوند و یک ابر در حال گسترش از غبار و گاز به نام سحابی سیاره‌ای ایجاد می‌کنند. خورشید حدود ۵ میلیارد سال دیگر به غول سرخ تبدیل خواهد شد. ژوبین‌دار در صورت فلکی شمالی گاوران و گاما صلیب در صورت فلکی جنوبی چلیپا (صلیب جنوبی)، غول‌های سرخی هستند که با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند.

کوتوله‌ سفید

بعد از اینکه غول سرخ تمام جو خود را به بیرون پرتاب کرد، فقط هسته آن باقی می‌ماند. دانشمندان به این نوع بقایای ستاره‌ای کوتوله سفید می‌گویند. کوتوله سفید معمولا اندازه زمین است ولی صدها هزار برابر جرم دارد. در واقع، وزن یک قاشق چایخوری از مواد کوتوله سفید بیشتر از یک وانت است. کوتوله سفید گرما تولید نمی‌کند، بنابراین به‌تدریج طی میلیاردها سال سرد می‌شود.

کوتوله‌های سفید نور مرئی ساطع می‌کنند که از سفیدآبی تا قرمز متغیر است. دانشمندان گاهی کوتوله‌های سفیدی را مشاهده می‌کنند که توسط دیسک‌های غباری تشکیل‌شده از مواد، زباله‌ها و حتی سیاره‌ها، باقیمانده‌هایی از فاز غول سرخ اولیه ستاره، احاطه شده‌اند.

خورشید ما حدود ۱۰ میلیارد سال دیگر، یعنی بعد از گذراندن دوران غول سرخ، به کوتوله سفید تبدیل خواهد شد. کوتوله‌های سفید برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار کم‌نور هستند. بااین‌حال، بعضی از آن‌ها را می‌توان در سیستم‌های دوتایی کنار یک ستاره رشته اصلی درخشنده مشاهده کرد.

شعرای شامی ب نمونه‌ای در صورت فلکی سگ کوچک شمالی است. اگر تلسکوپ دارید، می‌توانید کوتوله‌های سفید منفرد LP 145-141 را در صورت فلکی مگس جنوبی و ستاره Van Maanen را در صورت فلکی ماهی شمالی ببینید.

 

ستاره نوترونی

ستاره‌های نوترونی بقایای ستاره‌ای هستند که جرمی بیشتر از خورشید را در کره‌ای به پهنای جزیره منهتن نیویورک جا داده‌اند. ستاره نوترونی زمانی تشکیل می‌شود که یک ستاره رشته اصلی با جرمی بین هشت تا بیست برابر خورشید به پایان منبع هیدروژن در هسته‌اش برسد. ستاره‌های سنگین‌تر سیاه‌چاله‌هایی با جرم ستاره‌ای تولید می‌کنند.

ستاره رشته اصلی مثل ستارگان با جرم کمتر ذوب کردن هلیوم به کربن را شروع می‌کند. اما وقتی هلیوم هسته به پایان می‌رسد، منقبض شده و گرم می‌شود و تبدیل کربن به نئون را شروع کرده که انرژی آزاد می‌کند. در ادامه این فرایند، ستاره نئون را به اکسیژن، اکسیژن را به سیلیکون و در نهایت سیلیکون را به آهن تبدیل می‌کند.

این فرایندها انرژی تولید می‌کنند که مانع فروپاشی هسته می‌شود، ولی هر سوخت جدید زمان کمتری برای آن می‌خرد. وقتی سیلیکون به آهن ذوب می‌شود، سوخت ستاره در عرض چند روز تمام می‌شود. مرحله بعدی ذوب آهن به عنصری سنگین‌تر است، ولی این فرایند به‌جای آزاد کردن انرژی به آن نیاز دارد.

در نتیجه، هسته فرو می‌ریزد و بعد به اندازه اصلی خود باز می‌گردد. این فرایند موج ضربه‌ای ایجاد می‌کند که به لایه‌های بیرونی ستاره می‌رسد. نتیجه انفجاری بزرگ به نام ابرنواختر است. هسته‌ای که باقی می‌ماند یک ستاره نوترونی بسیار متراکم است.

 

 

تپ‌اختر

تپ‌اخترها نوعی ستاره نوترونی هستند که با سرعت زیاد می‌چرخند. نقاط داغ پرتو ایکس روی سطح این اجرام تشکیل شده و به‌دلیل چرخش مثل نور فانوس دریایی مدام ظاهر و پنهان می‌شوند.

 

توضیحات در مورد محصول تلسکوپ بازتابی ۱۳۰ میلی‌متری اسکای‌واچر مدل P13065 AZ-Go2

  • تلسکوپ نیوتونی با دهانه 130 میلیمتری با فاصله کانونی 650 میلی‌متر و نسبت کانونی f5
  • مجهز به آینه سهموی با کمترین میزان خطای کروی برای ایجاد تصاویری روشن و شفاف
  • مجهز به سیستم (Wi-Fi) وای-فای برای جستجو، ردیابی و کنترل حرکت مقر با موبایل و تبلت
  • با قابلیت اتصال  به اپلیکیشن رایگان SynScan App برای رصد و ردیابی خودکار بیش از ۱۰ هزار جرم آسمانی
  • با قابلیت اتصال به کامپیوتر و هدایت، ردیابی و کنترل کامل با پلتفرم رایگان ASCOM platform
  • توان گردآوری نور 340 برابر چشم انسان و 30 درصد بیشتر از مدل 114 میلی‌متر
  • مجهز به دو چشمی ۱۰ میلیمتری و ۲۰ میلیمتری و دارای رابط عکاسی با موبایل
  • توان بزرگ‌نمایی با چشمی‌های  روی تلسکوپ ۳۲ و ۶۵ برابر
  •  توانایی رسیدن به حداکثر بزرگ‌نمایی 260 برابر
  • تصاویری روشن و شفاف بویژه در رصد ماه و سیارات،‌ با قابلیت نصب، راه‌اندازی و رصد بسیار ساده
  • نسبتا کوچک و قابل حمل – مناسب برای تورهای رصدی نجومی و عکاسی
  • دارای سه‌پایه استیل سبک، مستحکم و بدون لرزش با قابلیت تنظیم ارتفاع و دارای سینی ابزار
  • تلسکوپ بازتابی ۱۳۰ میلی‌متری اسکای‌واچر مدل P13065 AZ-Go2  دارای جوینده نقطه قرمز
  • بدنه مستحکم فلزی و سبک با پوشش رنگ الکترواستاتیک و مقاوم
  • تلسکوپی مقرون به صرفه با توجه به کیفیت و بزرگی دهانه تلسکوپ
  •  مقر سمتی-ارتفاعی موتوردار کامپیوتری گوتو  GoTo مجهز به موتور DC سروو موتور
  •  قابلیت راه‌اندازه با آداپتور 12V 1A یا هشت باطری قلمی
  • سرعت حرکت تلسکوپ 1x  تا 800x  – تا۸۰۰ برابر سریعتر از سرعت حرکت ظاهری ستارگان در آسمان شب
  • انتخابی عالی برای شروع رصد برای مشتاقان جدی رصد و نجوم و مناسب کاربران متوسط برای عکاسی نجومی

 

تلسکوپ بازتابی ۱۳۰ میلی‌متری اسکای‌واچر مدل P13065 AZ-Go2

مناسب شروع رصد برای کاربرانی که قصد خرید نخستین تلسکوپ خود را دارند. با دهانه ۱۳۰ میلی‌متری و توانایی گردآوری نور 30 درصد بیشتر از مدل 114 میلی‌متری تماشای آسمان شب و اجرام آن دیدنی خواهد بود. با  تلسکوپ بازتابی ۱۳۰ میلی‌متری اسکای‌واچر مدل P13065 AZ-Go2 علاوه بر رصد فوق‌العاده ماه و سیارات منظومه شمسی می‌توانید سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای زیادی را رصد کنید. لوله کوتاه و نسبت کانونی f/5  به این معنی است که تلسکوپ کوچک و سبک است و می‌توان آن را روی اغلب مقرها نصب کرد. در نتیجه مناسب تورهای رصدی نجومی است و علاوه بر این مناسب عکاسب نجومی.

 

مگنتار (مغنااختر)

همه ستارگان نوترونی میدان مغناطیسی قوی دارند، ولی میدان مغناطیسی مگنتار می‌تواند ۱۰ تریلیون بار قوی‌تر از آهن‌ربای یخچال و هزار بار قوی‌تر از یک ستاره نوترونی معمولی باشد. ستاره‌های نوترونی به‌قدری کم‌نور هستند که با چشم غیرمسلح یا تلسکوپ‌های معمولی دیده نمی‌شوند. تلسکوپ فضایی هابل چند مورد را در نور مرئی ثبت کرده است. بااین‌حال، اخترشناسان معمولا آن‌ها را از طریق اشعه ایکس و گسیل امواج رادیویی رصد می‌کنند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

سیاره‌های فراخورشیدی سیاره‌هایی هستند که دور ستاره‌هایی غیر از خورشید می‌چرخند و در نتیجه خارج از منظومه شمسی وجود دارند. قبل از دهه ۱۹۹۰، هیچ سیاره‌ای بیرون منظومه شمسی مشاهده نشده بود و شواهدی برای تایید آن‌ها وجود نداشت. با گذشت بیش از سه دهه از کشف اولین سیاره فرا خورشیدی، فهرست سیاره‌های فراخورشیدی ناسا گسترش یافته است.

در سال ۲۰۲۳، این فهرست شامل بیش از ۵۵۰۰ سیاره فرا خورشیدی تاییدشده و تقریبا ۱۰ هزار نامزد دیگر بود. سیاره‌های فراخورشیدی که در به‌اصطلاح کمربند حیات (محدوده دور ستاره‌ که برای حفظ آب مایع خیلی گرم یا سرد نیست) می‌چرخند، اهداف اصلی جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی هستند. در این مقاله، هر چیزی را که باید درباره این جهان‌های فراتر از منظومه شمسی بدانید توضیح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

آیا حیات در سیاره‌های فراخورشیدی قادر به بقا است؟

این به سیاره فرا خورشیدی بستگی دارد. اگر سیاره در کمربند حیات ستاره‌اش قرار داشته باشد، شانس وجود حیات در آن به‌میزان قابل‌توجهی بیشتر است. اخترشناسان همچنین از امکان وجود سیاره‌های هایسین نیز آگاه شده‌اند. این سیاره‌ها با اقیانوس‌های مایع پوشیده شده‌اند و می‌توانند آب مایع را خارج از کمربند حیات استاندارد حفظ کنند. به ‌این ‌ترتیب، گزینه بالقوه دیگری برای وجود حیات هستند.

 

آیا می‌توانیم به سیاره‌های فراخورشیدی برویم؟

در حال حاضر، نزدیک‌ترین سیاره فرا خورشیدی به زمین پروکسیما قنطورس بی است. این سیاره دور ستاره پروکسیما قنطورس می‌چرخد که در فاصله ۴ سال نوری از زمین قرار دارد. حداکثر سرعت اوریون، ماژول خدمه ماموریت‌های آرتمیس، ۲۴ هزار مایل در ساعت (۳۹ هزار کیلومتر در ساعت) است. یعنی اگر فضاپیمای اوریون بی‌وقفه و بدون انحراف با این سرعت حرکت کند، یک میلیارد ساعت طول می‌کشد تا به پروکسیما قنطورس برسد. این زمان بیش از ۱۱۴۰۰۰ سال است. بنابراین تا زمانی که به فناوری سفر با سرعت نور یا حیات معلق دست پیدا نکرده‌ایم ، امکان سفر به سیاره فرا خورشیدی وجود ندارد.

 

چند سیاره فرا خورشیدی وجود دارد؟

تاکنون بیش از ۵۵۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده و ۹۹۰۰ مورد دیگر در انتظار تایید هستند. تمام این‌ها از سال ۱۹۹۲ اتفاق افتاده است، بنابراین این اعداد احتمالا با گذشت زمان تغییر خواهند کرد. خوشبختانه، فهرست سیاره‌های فراخورشیدی ناسا به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود. بنابراین برای اطلاع از تعداد سیاره‌های فراخورشیدی به این منبع مراجعه کنید.

انواع سیاره‌های فراخورشیدی

کشف سیاره‌های فراخورشیدی به‌وضوح نشان داد که انواع سیاره‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که در منظومه شمسی می‌بینیم. در حالیکه منظومه سیاره‌ای ما میزبان سیستم نسبتا منظمی از سیاره‌های زمین‌سان مثل زمین، غول‌های گازی مثل مشتری، غول‌های یخی مثل نپتون و سیاره‌های کوتوله مثل پلوتون است، سیاره‌های فراخورشیدی متنوع‌تر و بی‌نظم‌تر هستند.

 

مشتری‌های داغ

مشتری‌های داغ سیاره‌های فراخورشیدی غول‌پیکر گازی هستند که نزدیک ستاره‌های خود می‌چرخند و یک مدار کامل را فقط در مدت چند روز زمینی طی می‌کنند. داغ در اینجا به نزدیکی این سیاره‌ها به ستاره خود اشاره می‌کند که باعث می‌شود دمای سطحی بالایی داشته باشند. عبارت مشتری نیز به این واقعیت اشاره می‌کند که اندازه و جرم این سیاره‌ها با مشتری قابل‌مقایسه است، اگرچه ممکن است چند برابر یا فقط کسری از جرم و اندازه آن باشند.

نزدیکی مشتری‌های‌ داغ به ستاره خود باعث می‌شود بسیار بزرگ باشند، ولی هم‌زمان از لحاظ چگالی بسیار سبک باشند. بعضی از سبک‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی کشف‌شده از نوع مشتری داغ هستند. اندازه مشتری‌های داغ و نزدیکی آن‌ها به ستاره خود همچنین باعث می‌شود با استفاده از روش‌های گذر و سرعت شعاعی به‌راحتی دیده شوند. در نتیجه تعداد آن‌ها در فهرست سیاره‌های فرا خورشیدی به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است.

هیچ چیزی شبیه مشتری داغ در منظومه شمسی وجود ندارد. بعضی شواهد نشان می‌دهند که این سیاره‌ها ممکن است در فاصله دورتری شکل بگیرند، مانند مشتری و زحل در منظومه شمسی ما و سپس به ستاره‌های خود نزدیک‌تر شوند.

 

سیاره‌های فراخورشیدی زمین‌سان

سیاره‌های فراخورشیدی زمین‌سان اجرامی تقریبا اندازه زمین هستند که خارج از منظومه شمسی قرار دارند. این سیاره‌ها از سنگ، سیلیکات، آب و کربن تشکیل شده‌اند. به‌گفته ناسا، ترکیب عمده آن‌ها سنگ یا آهن است و می‌توانند سطح جامد یا مایع داشته باشند. وجود اتمسفر یا اقیانوس در این سیاره‌های فراخورشیدی مستلزم تحقیقات عمیق‌تر است. از آنجایی ‌که زمین تنها سیاره‌‌ای است که می‌دانیم میزبان حیات است، جای تعجب نیست که این جهان‌ها اهداف اصلی جست‌وجوی حیات فراتر از منظومه شمسی هستند.

 

ابرزمین‌ها یا مینی‌نپتون‌ها

ابرزمین‌ها که به‌عنوان مینی‌نپتون نیز شناخته می‌شوند سیاره‌هایی دو برابر زمین با جرم ۱۰ برابر آن هستند. آن‌ها از سیاره‌های زمین‌سان بزرگ‌تر ولی از غول‌های یخی و غول‌های گازی کوچک‌تر هستند. ابرزمین‌ها لزوما سیاره زمین‌سان نیستند و می‌توانند غول‌های گازی باشند.

 

سیاره‌های فراخورشیدی نپتونی

سیاره‌های فراخورشیدی هم‌نوع‌نپتون (نپتونی) از نظر اندازه مثل نپتون و اورانوس هستند، یعنی تقریبا چهار برابر زمین و جرم حدود ۱۷ برابر. فرض بر این است که جهان‌های نپتونی ترکیب درونی مخلوط دارند، ولی هسته آن‌ها حاوی فلزهای سنگین است.

 

سیاره‌های گم‌شده

جهان‌های اندازه نپتون برای اخترشناسان یک راز هستند، زیرا تعداد کمی از آ‌ن‌ها در نزدیکی ستاره‌هایشان کشف می‌شوند. نبود نپتون‌های داغ با مدارهای حدود چهار روز یا کمتر به‌عنوان «بیابان داغ نپتون» شناخته می‌شود. یکی از دلایل پیشنهادی برای نادر بودن نپتون‌های داغ این است که اگر سیاره فرا خورشیدی جرم زیادی نداشته باشد، تابش ستاره‌ مادر به‌راحتی اتمسفرش را از بین می‌برد. در نتیجه نپتون داغ بالقوه به‌سرعت به ابرزمین تبدیل می‌شود.

 

سیاره‌های فراخورشیدی سرکش

سیاره‌های سرکش که به‌عنوان اجرام جرم‌سیاره‌ای منزوی و سیاره‌های آزاد شناور نیز شناخته می‌شوند، جهان‌هایی خارج از منظومه شمسی هستند که از نظر گرانشی به ستاره‌ها متصل نیستند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها تنها و بدون ستاره مادر در راه شیری سرگردان هستند.

یک توضیح ممکن برای سیاره‌های سرکش این است که آن‌ها در منظومه‌های سیاره‌ای شکل می‌گیرند و سپس توسط فعل‌و‌انفعال‌های گرانشی با سیاره‌های دیگر در همان منظومه یا برخورد با یک منظومه ستاره‌ای دیگر به نقطه‌ای دور پرتاب می‌شوند.

توضیح دیگر کمتر معقول ولی همچنان ممکن این است که سیاره‌های سرکش به‌خودی‌خود، خارج از منظومه‌های سیاره‌ای شکل می‌گیرند. طبق گزارش ناسا، وقتی تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن شروع به کار کند، می‌تواند با استفاده از میکرولنز ۴۰۰ سیاره فرا خورشیدی سرکش جرم‌زمینی را شناسایی کند.

 

سیاره‌های فراخورشیدی سرکش

 

ستاره‌شناسان چگونه سیاره‌های فراخورشیدی را کشف می‌کنند؟

کشف سیاره فرا خورشیدی دشوار است، زیرا برخلاف ستاره‌ها از خود نور ساطع نمی‌کند  یا حداقل به‌اندازه کافی درخشان نیست تا به‌راحتی مکان‌یابی شود. بنابراین بیشتر تکنیک‌هایی که شکارچیان سیاره‌های فراخورشیدی استفاده می‌کنند شامل شناسایی اثرهای یک ستاره روی ستاره مادرش است. اخترشناسان برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی از پنج روش اصلی استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از:

 

1. روش سرعت شعاعی

از نظر تاریخی، اولین روشی که برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی استفاده شد، روش سرعت شعاعی بود. طبق گزارش آژانس فضایی اروپا (ESA)، کارآمدی این روش به این دلیل است که وقتی سیاره‌ای دور یک ستاره می‌چرخد، مرکز جرم آن منظومه سیاره‌ای درون ستاره قرار دارد. زیرا جرم آن بسیار بیشتر از سیاره‌اش است.

این مرکز ثقل درون ستاره ولی بیرون مرکز آن قرار دارد و باعث می‌شود که ستاره به‌طور جزئی به جلو و عقب تاب بخورد. از آنجایی ‌که طول موج‌های صوت یا نور با نزدیک شدن منبع به ناظر فشرده شده و با دور شدن آن کشیده می‌شوند (اثر دوپلر)، ستاره‌شناسان می‌توانند این تکان‌های خفیف را مشاهده و اندازه‌گیری کنند.

 

2. روش گذر

در حال حاضر، پادشاه بی‌چون‌وچرای کشف سیاره‌های فراخورشیدی روش گذر است. در این روش، افت‌های اندک نور ستاره‌ به‌دلیل عبور سیاره‌ از جلوی آن یا گذر سیاره بین آن ستاره و زمین اندازه‌گیری می‌شود. داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول گذر برای تعیین مدار و اندازه سیاره فرا خورشیدی استفاده می‌شود. همچنین ستاره‌شناسان با مشاهده نوری که از جو سیاره می‌گذرد، می‌توانند ترکیب گازهای اطراف آن را بررسی کنند.

در نتیجه، در عصر مدرن بررسی سیاره‌های فراخورشیدی که طی آن دانشمندان بیش از هر زمان دیگری در حال کاوش اتمسفر آن‌ها و پیدا کردن نشانه‌های حیات و فرایندهای زنده هستند، روش گذر کاربرد بی‌نظیری دارد.

 

3. عدسی گرانشی

پدیده‌های معدودی به‌اندازه عدسی گرانشی برای ستاره‌شناسان مفید هستند. عدسی گرانشی که اولین بار در نظریه نسبیت عام انیشتین در سال ۱۹۱۵ پیش‌بینی شد، زمانی اتفاق می‌افتد که مسیر نور هنگام عبور از پیچ‌وتاب در فضازمان خم می‌شود.

وقتی نور یک جرم پس‌زمینه از کنار جسمی عظیم که بین آن و زمین قرار دارد عبور می‌کند، منحرف می‌شود. در نتیجه منبع پس‌زمینه روشن می‌شود، موقعیت ظاهری آن تغییر می‌کند یا در موارد شدید، منبع پس‌زمینه در چند مکان در یک تصویر ظاهر می‌شود.

این پدیده درباره سیاره فرا خورشیدی صدق می‌کند. زیرا اگر بین زمین و یک منبع پس‌زمینه دور قرار گیرد، به‌عنوان عدسی برای نور آن منبع عمل می‌کند. از آنجایی ‌که جرم سیاره‌های میانی کم است، اثر عدسی گرانشی جزئی است. بنابراین، این روش به‌عنوان میکرولنزینگ شناخته می‌شود. روش میکرولنزینگ برای کشف سیاره‌های فراخورشیدی سرکش که ستاره مادر ندارند ولی وقتی نور ستاره‌های پس‌زمینه دیگر را منحرف می‌کنند، قابل‌رؤیت هستند، بسیار کاربردی است.

 

4. تصویربرداری مستقیم

تا نوامبر ۲۰۲۳، فقط ۶۹ سیاره فرا خورشیدی با روش قدیمی تصویربرداری مستقیم کشف شده بود ولی چرا؟ آژانس فضایی اروپا توضیح می‌دهد که نور ستاره مادر می‌تواند تا بیش از یک میلیون برابر سیاره آن باشد. به ‌این‌ ترتیب، تفکیک نور سیاره از ستاره مادر بسیار دشوار است.

 

5. اخترسنجی

تکان خوردن ستاره به عقب و جلو که در روش سرعت شعاعی اندازه‌گیری می‌شود مبنای روش دیگری برای تشخیص سیاره‌های فراخورشیدی است. اخترسنجی شامل اندازه‌گیری‌ مکرر موقعیت ستارگان در آسمان و استفاده از آن‌ها برای استنباط حرکت، از جمله لرزش ناشی از وجود سیاره فرا خورشیدی در مدار است. اخترسنجی بسیار دشوار است، به‌طوری که تاکنون فقط سه سیاره فراخورشیدی با این روش کشف شده‌اند.

بااین‌حال نباید این روش را کنار گذاشت. ماموریت گایا آژانس فضایی اروپا در حال حاضر مشاهده‌های بسیار دقیقی از موقعیت ستارگان در پهنه وسیعی از آسمان بالای زمین انجام می‌دهد. ESA پیش‌بینی می‌کند که در نهایت، گایا می‌تواند از اخترسنجی برای آشکار کردن ده‌ها هزار سیاره فرا خورشیدی در فاصله‌ ۱۶۰۰ سال نوری از خورشید استفاده کند.

 

توضیحات در مورد محصول تلسکوپ خورشیدی کورونادو با مقر ردیاب اتوماتیک خورشید مدل Coronado 0.5 PST

تلسکوپ خورشیدی کورونادو مدل Coronado 0.5 PST

  • تلسکوپ رصد خورشید، ساخت شرکت معتبر Meade سازنده تخصصی تلسکوپ‌های خورشیدی
  • تلسکوپ P.S.T(Personal Solar Telescope) منحصرا برای رصد خورشید
  • کنتراست تصویر بسیار بالا در زمان رصد زبانه‌های خورشیدی ، لکه‌های خورشید، گرانول خورشیدی
  • ایمنی بسیار خوب در مشاهده‌ و تماشای خورشید
  • دارای ساختار مستحکم، مناسب برای استفادهی مکرر و طولانی ‌مدت
  • راه‌اندازی بسیار آسان، بدون نیاز به پیچیدگی‌های تلسکوپ‌های بزرگ
  • با دهانه 40 میلی‌متری دارای فیلتر داخلی خورشیدی ثابت (غیر قابل جداسازی)
  • دارای فیلتر خارجی ۴۰ میلی‌متری «اتلن etalon»  قابل جداسازی، برای افزایش و کاهش پهنای باند
  • پهنای باند عبوری بسیار کوچک برای امواج نور، 0.5 آنگستروم معادل 0.05 نانومتر
  • اجازه عبور برای باند یا فرکانس مختص نور هیدروژن-آلفا  قرمز رنگ H-Alpha (656.28nm)
  • دارای جوینده(فایندر) خورشیدی، نمایشگر مستقل یافتن سریع خورشید
  • مجهز به چشمی پلوسل ۱۸ میلی‌متری با بزرگنمایی ۲۲ برابر Plossl 18.0mm (1.25″)
  • بسیار کوچک و قابل حمل به وزن 1.5 کیلوگرم
  • مقر گوتو برای رصد و ردیابی اتوماتیک خورشید به همراه سه‌پایه ساخت شرکت اسکای واچر
  • مقر سمتی-ارتفاعی با توان بارگذاری 4 کیلوگرم
  • مقر با محل اتصال دم-چلچله‌ای V-style dovetail به تلسکوپ
  • قابلیت پیدا کردن و ردیابی اتوماتیک خورشید با GPS  و ردیاب داخلی خودکار
  • سه پایه آلومینیومی با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • همراه با  Extension Tube – لوله بلند کننده ارتفاع سه پایه و مقر
  • منبع قدرت، 8 عدد باطری قلمی یا آداپتور برق DC 12V (در هنگام خرید مشخص شود)
  • مقر به وزن 1.3 کیلوگرم و با سه پایه 4 کیلوگرم

Coronado 0.5 PST

این تلسکوپ با فاصله کانونی 400 میلیمتر و قطر عدسی شیئی 40 میلیمتر، قابل‌ حمل‌ترین و شاید بتوان گفت کوچکترین تلسکوپ حرفه‌ای رصد خورشید در بازار است و این امکان را به کاربر می‌دهد تا به راحتی آن را برای مشاهدات خورشیدی در هر مکانی همراه خود داشته باشد. استفاده از فیلتر با پهنای باند عبوری بسیار کوچک برای امواج نور معادل 0.5 آنگستروم (0.05 نانومتر) این تلسکوپ را برای مشاهده زبانه‌های خورشیدی ، لکه‌های خورشید، گرانول خورشیدی و غیره که در تصویر زیر می‌بیند به ابزاری ایده‌آل تبدیل کرده است.

نصب این تلسکوپ معمولاً بسیار ساده بوده و از پیچیدگی‌های نصب تلسکوپ‌های بزرگتر خبری نیست. این بدان معناست که در هنگام مشاهده خورشید، کاربران می‌توانند تمرکز خود را بر روی مشاهده و تجزیه و تحلیل داده‌ها معطوف کنند.

مهم است که ذکر کنیم امکان مشاهده خورشید بدون استفاده از تجهیزات مناسب می‌تواند به شدت آسیب‌زننده به چشمان باشد. در تلسکوپ PST این امر به خوبی و با ایمنی بالا لحاظ شده است.

به دلیل داشتن فیلتر  با پهنای بند باریک برای عبور نور در طول موج  هیدروژن-آلفا  قرمز رنگ H-Alpha (656.28 nm) این تلسکوپ قادر به مشاهده جزئیات دقیق‌تری نسبت به تلسکوپ‌های خورشیدی با پهنای باند بیشتر است. این امر باعث شده است تا این تلسکوپ خورشیدی به ابزاری محبوب در بین علاقه‌مندان به نجوم و کسانی که در زمینه فیزیک خورشیدی تحقیق می‌کنند تبدیل شود.

 

مقر ردیاب اتوماتیک خورشید اسکای واچر همراه با سه پایه

مقر ردیاب اتوماتیک خورشید اسکای واچر سبک و به شکل عجیبی کاربردی آسان و سریع دارد. نگران هم خط کردن تلسکوپ از شب قبل یا ابتدای صبح نباشید. تنها با فشردن یک کلید مقر منحصربفرد اسکای واچر مدل هلیوفایند HelioFind و جی‌پی‌اس GPS داخلی آن به طور خودکار محل شما را شناسایی کرده و ردیاب آن سمت و ارتفاع خورشید را  تشخیص داده و  برای ساعت‌ها آن را دنبال می‌کند. ردیاب گوتوی اسکای واچر بویژه برای رصدگران خورشیدگرفتگی عالی و مناسب است یا آموزگارانی که نجوم تدریس می‌کنند  بویژه درباره خورشید.

مهم‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی کشف‌شده

اگرچه اخترشناسان هزاران سیاره فرا خورشیدی پیدا کرده‌اند، بعضی از آن‌ها به‌عنوان اکتشاف‌های مهم برجسته‌تر هستند.

 

۵۱ پگاسوس بی

۵۱ پگاسوس بی اولین سیاره فراخورشیدی کشف‌شده‌ای است که دور ستاره‌ای شبیه خورشید می‌چرخد. این سیاره در سال ۱۹۹۵ توسط اخترشناسان «میشل مایور» و «دیدیه کوئلوز» پیدا شد. آن‌ها همراه «جیمز پیبلز» به‌طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ شدند.

به گفته ناسا، ۵۱ پگاسوس بی که با روش سرعت شعاعی پیدا شد، مشتری داغی است که دور ستاره مادر خود در فاصله ۰.۰۵۲۷ برابر فاصله زمین و خورشید می‌چرخد. این سیاره مدار خود را تنها در ۴.۲ روز زمینی کامل می‌کند. ۵۱ پگاسوس بی ۰.۴۶ برابر مشتری جرم و ۱.۲۷ برابر آن قطر دارد.

 

پولترگایست و فوبتور

اگرچه ۵۱ پگاسوس بی اولین سیاره فرا خورشیدی بود که کنار ستاره‌ای شبیه خورشید یافت شد، اولین سیاره فراخورشیدی کشف‌شده نبود. این افتخار نصیب دو سیاره به نام‌های پولترگایست و فوبتور شد که در سال ۱۹۹۲ توسط «الکساندر ولسچان» و «دیل فریل» کشف شدند. این دو سیاره به‌ترتیب با نام‌های PSR B1257+12 b و PSR B1257+12 c نیز شناخته می‌شوند.

 

منظومه تراپیست-۱

منظومه تراپیست-۱ که در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین قرار دارد، شامل هفت سیاره است که دور یک کوتوله سرخ نسبتا سرد می‌چرخند. دو سیاره اول در سال ۲۰۱۶ و پنج سیاره بعدی در سال ۲۰۱۷ کشف شدند.

چیزی که این منظومه را خارق‌العاده می‌کند این است که هر هفت سیاره از نظر اندازه و ترکیب سنگی شبیه زمین هستند و حداقل سه مورد از آن‌ها در کمربند حیات دور ستاره خود می‌چرخند. این سه سیاره اهداف اصلی جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی هستند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) از ابتدای کار شروع به رصد منظومه تراپیست-۱ کرد و توانست دمای سیاره تراپیست-۱بی را با استفاده از انتشارهای گرمایی آن اندازه‌گیری کند. این اولین باری بود که نور ساطع‌شده از یک سیاره فرا خورشیدی اندازه‌گیری می‌شد و نشان داد که این سیاره فاقد جو است.

 

واسپ-۷۶بی

مشتری داغ دیگری به نام واسپ-۷۶بی که در سال ۲۰۱۶ با استفاده از روش گذر کشف شد، یک سیاره فراخورشیدی خارق العاده است.

واسپ-۷۶بی در فاصله‌ای ۰.۰۳۳برابر فاصله زمین و خورشید دور ستاره خود می‌چرخد ​​و مدار کامل آن ۱.۸ روز زمینی طول می‌کشد. این سیاره فرا خورشیدی ۱.۸۳ برابر عرض مشتری و ۰.۹۲برابر جرم آن است و یک طرف آن همیشه رو به ستاره مادر خود و طرف دیگر همیشه رو به فضا است.

این باعث می‌شود دمای روز آن به ۴۳۵۰ درجه فارنهایت (۲۴۰۰ درجه سانتی‌گراد) برسد، در حالیکه دمای شب نسبتا پایین‌تر و ۲۷۳۰ درجه فارنهایت (۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد) است.

در نتیجه آهن در قسمتی که همیشه روز است تبخیر شده و به‌سمت قسمت همیشه شب دمیده شده، جایی که سرد می‌شود و به‌صورت باران آهنی پایین می‌ریزد. واسپ-۷۶بی یادآوری می‌کند که سیاره‌های فراخورشیدی چقدر می‌توانند عجیب باشند.

 

چه چیزی درباره سیاره‌های فراخورشیدی بسیار جذاب است؟

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های سیاره‌های فراخورشیدی تنوع بسیار زیاد آن‌ها است که بسیار فراتر از خواص سیاره‌ای و فرایندهایی است که در منظومه شمسی با آن مواجه می‌شویم. این تنوع ما را قادر می‌کند تا طیف گسترده‌ای را از پدیده‌های سیاره‌ای جذاب مطالعه کنیم. همچنین سیاره‌های فراخورشیدی کمک می‌کنند به یکی از اساسی‌ترین سوال‌های علمی پاسخ دهیم: آیا حیات در جای دیگری غیر از زمین وجود دارد؟

 

 



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

در کلینیک نوار عصب و عضله خدمات مختلفی مانند الکترومیوگرافی و تست هدایت عصبی برای ارزیابی فعالیت عصبی و عضلانی اندام‌ها انجام می‌شود. معمولاً در مراکزی که این خدمات را انجام می‌دهند، از آخرین تکنولوژی‌ها برای انجام انواع تست نوار عصب عضله استفاده می‌شود. برای دریافت بهترین نتیجه از این تست می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید.

در کلینیک نوار عصب و عضله متخصصان بیماری‌های مختلفی از جمله کارپال تشخیص می‌دهند و همین به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند راه‌های درمانی مناسب را اتخاذ کنند. برای دریافت نوبت انجام نوار عصب عضله در کلینیک دکتر یوسفی از طریق شماره‌های درج شده در صفحه اصلی تماس بگیرید.

 

در کلینیک نوار عصب و عضله چه بیماری‌هایی قابل تشخیص است؟

نوار عصب و عضله معمولاً برای تشخیص بیماری‌های عصبی کاربرد دارد. از طریق آزمایش EMG برای تشخیص مشکلات حرکتی و آسیب‌های عصبی استفاده می‌شود. بیماری‌های قابل تشخیص از طریق این روش شامل موارد زیر است:

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS): تخریب پیشرونده اعصاب در مغز و نخاع که در آخر منجر به مشکل در تنفس، بلع و فلج می‌شود.

بیماری سندرم تونل کارپال: فشردگی عصب مچ دست که باعث درد، ضعف و بی حسی دست می‌شود.

اسپوندیلوز گردنی (آرتریت گردن): تخریب ستون فقرات گردن که موجب فشردگی نخاع و ریشه‌های عصبی می‌شود.

سندرم گیلن باره: اختلال بالقوه که موجب می‌شود سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله کند.

سندرم لامبرت ایتون: این بیماری به سیستم ایمنی به اتصالات عصبی عضلانی حمله کند و در نهایت به اختلال در کنترل عضلات منجر می‌شود.

دیستروفی عضلانی: با ضعف و تجزیه بافت عضلانی، از طریق زوال بافت عصبی یا بدون تخریب مشخص می‌شود.

میاستنی گراویس: اختلال خودایمنی که در کلینک نوار عصب و عضله تشخیص داده می‌شود و بر عضلاتی چون چشم‌ها، دهان، گلو و اندام‌ها تاثیرگذار است.

نوروپاتی محیطی: این بیماری باعث آسیب به سیستم عصبی محیطی می‌شود و فرد علائمی مثل گزگز یا بی حسی در قسمت خاصی از بدن و درد، سوزش یا فلجی را مشاهده می‌کند.

پلی میوزیت: این بیماری تحریک و التهاب عضلات اسکلتی خواهد شد.

اختلال عملکرد عصب رادیال: آسیب به یک یا چند عصب بازو که موجب درد، بی حسی و مشکلات حرکتی ساعد و مچ دست می‌شود.

اختلال عملکرد عصب سیاتیک: بیماری که در امتداد عصب سیاتیک ایجاد می‌شود و از پشت لگن به سمت پایین تا پشت ران امتداد می‌یابد.

 کیفیت ارائه خدمات در کلینیک نوار عصب و عضله

مراکزی که خدمات مربوط به الکترومیوگرافی و تست هدایت عصبی را ارائه می‌کنند، معمولاً دارای فناوری‌های پیشرفته و پزشکان و تکنسین‌هایی هستند که زمینه آموزش دیده‌اند و می‌توانند بیماری‌های عصبی را به راحتی تشخیص دهند.

کلینیک‌های نوار عصب و عضله ایمن‌ترین و با کیفیت‌ترین خدمات را ارائه می‌کنند و همین باعث می‌شود که بیماران در کنار آزمایش‌های دیگر این تست ضروری را نیز انجام دهند. تفسیری که از نوار عصب و عضله در این کلینیک‌ها ارائه می‌شود، باید بسیار دقیق باشد، چرا که می‌تواند در فرایند درمان بسیاری از بیماری‌ها به افراد کمک کند.

اهمیت انجام تست EMG در کلینیک نوار عصب و عضله

اگر دارای علائم مربوط به مشکلات عضلانی و عصبی باشید، پزشک الکترومیوگرافی را برای شما انجام می‌دهد. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

1- سوزن سوزن شدن اندام‌ها

2- احساس بی‌حسی

3- ضعف عضلانی

4- درد عضلانی

5- گرفتگی عضلات

6- فلج شدن

7- انقباض غیر ارادی عضلات دست و پا

 نتایج دریافتی از این تست به پزشکان کمک می‌کند تا ریشه بیماری‌های زمینه‌ای را تعیین کنند و از پیشرفت هر نوع بیماری جلوگیری شود. برای انجام تست EMG به کلینیک دکتر ناصح یوسفی مراجعه کنید و بهترین خدمات را در این زمینه دریافت نمایید.

در کلینیک نوار عصب و عضله چه بیماری‌هایی قابل تشخیص است؟ | کلینیک دکتر ناصح یوسفی

هزینه تست EMG در کلینیک نوار عصب و عضله

 هزینه آزمایش نوار عصب عضله به موقعیت جغرافیایی کلینیک و پزشکان متخصص آن بستگی دارد. علاوه‌بر این تعداد اندام‌ها نیز در قیمت آزمایش EMG تأثیر دارد. اگر به کلینیک‌های تخصصی نوار عصب عضله مراجعه کنید، معمولاً قیمت بیشتری از شما دریافت می‌شود.

از سوی دیگر چنانچه پزشک مشکلی در بدن شما پیدا کند، ممکن است به دارو و درمان نیاز داشته باشید و این را به هزینه کلی اضافه کند. همچنین در صورتی که اولین آزمایش نتیجه دلخواه را ندهد، ممکن است مجبور باشید آزمایش‌های اضافی دیگر را نیز انجام دهید. برخی از کلینیک‌ها با بیمه‌های مختلف از جمله تأمین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح قرارداد دارند و شما می‌توانید پیش از مراجعه تماس بگیرید که آیا این بیمه را تحت پوشش قرار می‌دهند یا خیر.

خلاصه مطالب

در کلینیک نوار عصب و عضله خدمات مربوط به تست هدایت عصبی و الکترومیوگرافی به بیماران ارائه می‌شود. بر اساس این آزمایش وجود هرگونه مشکل اختلال و حرکتی در اندام‌های مختلف بدن ارزیابی می‌شود و در صورت وجود هرگونه مشکل راهکارهای لازم در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

کلینیک نوار عصب و عضله دکتر ناصح یوسفی از جمله بهترین کلینیک‌های انجام تست EMG است و می‌توانید پس از آزمایش نتایج تفسیر را به صورت دقیق دریافت کنید. برای دریافت نوبت با شماره‌های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : media

عکس غربالگری اول جنین پسر با عکس جنین دختر تفاوت چندانی ندارد. غربالگری سه ماهه اول برای بررسی سلامت جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتیجه آن برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های احتمالی جنین بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید تصویر دقیقی از را سونوگرافی سه ماهه اول بارداری دریافت کنید، به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر فاطمی به مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید. برای دسترسی به نمونه عکس غربالگری سه ماهه اول بارداری جنین پسر نیز می‌توانید وارد سایت شوید.

تفاوت جنین دختر و پسر در شکل آلت تناسلی است که در پسرها شامل بیضه‌ها و در دخترها شامل لبیا است. همچنین ستون فقرات جنین دختر و پسر ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. اما در غربالگری اول هر دو جنین دختر و پسر دارای فضای پر از مایع در پشت گردن هستند و اگر ضخامت مایع بیشتر از سه و نیم میلی‌متر باشد، احتمال وجود سندروم دان وجود دارد.

 

 عکس غربالگری اول جنین پسر چگونه است؟

در عکس غربالگری اول جنین پسر زاویه قرار گرفتن جنین ممکن است متفاوت باشد. انجام سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بین هفته یازدهم تا چهاردهم است. این مرحله به تاریخ زایمان کمک کند و بخشی از آزمایش‌های اولیه ارزیابی خطر ناهنجاری‌های کروموزومی سندروم دان را نشان می‌دهد. در این مرحله متخصص سونوگرافی ضخامت پشت گردن جنین را ارزیابی می‌کند.

عکس غربالگری سه ماهه اول بارداری جنین پسر با دختر تفاوتی ندارد و هر دو دارای فضای پر از مایع در پشت گردن هستند. چنانچه ضخامت آن بیشتر از سه و نیم میلی‌متر باشد، احتمال وجود سندروم دان زیاد است. در سه ماهه اول بارداری امکان تشخیص جنسیت جنین از طریق سونوگرافی وجود ندارد، در نتیجه در عکس جنین فقط وجود ناهنجاری‌های امکان‌پذیر است.

تنها برآمدگی تناسلی که نشان‌دهنده تفاوت اندام پسر یا دختر است، در غربالگری سه ماهه اول بارداری مشاهده می‌شود. فرایند تبدیل برآمدگی به اندام جنسی پسر با چگونگی تشکیل اندام جنسی دختر متفاوت است. از سوی دیگر چنانچه جنین به پهلوی چپ باشد و برآمدگی انتهای ستون فقرات با زاویه سی درجه مشاهده شود، احتمال پسر بودن جنین بیشتر است.

در یافته‌های مربوط به عکس غربالگری در سه ماهه اول حاملگی معمولاً از طریق بررسی زاویه برآمدگی تناسلی می‌توان جنسیت را تعیین کرد، اما این بخشی از کار روتین سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری نیست و متخصص سونوگرافی برای تشخیص این زاویه باید نماهای اضافه از جنین در حال رشد را بررسی کند. با این وجود تمام متخصصان سونوگرافی با این اندازه‌گیری و تعیین جنسیت جنین پسر موافق نیستند. برای انجام سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید.

پایین آمدن بیضه‌های جنین در عکس غربالگری اول پسر

پایین آمدن بیضه‌های جنین در عکس غربالگری اول پسر

پایین آمدن بیضه‌ها در داخل کیسه بیضه بخش مهمی از رشد جنین پسر است. این مرحله پیچیده‌ای از رشد جنین است که در ۱۰ هفتگی جنین اتفاق می‌افتد. در هفته ۱۰ تا ۱۵ بارداری بیضه از داخل شکم جنین به سمت محلی که اندام‌های جنسی در حال شکل‌گیری است، منتقل می‌شود و تا هفته ۲۶ تا ۳۵ بارداری در لگن جنین باقی خواهند ماند.

در مراحل بعد تحت تأثیر هورمون تستسترون شروع به حرکت به سمت کیسه‌های بیضه جنین می‌کنند. اما در غربالگری اول فقط شکل گیری بیضه‌ها قابل نمایش است. در حالی که در هفته ۳۲ بارداری هر دو بیضه جنین به سمت پایین افتاده و کاملاً جنسیت شکل گرفته مشخص است. 

بنابراین اگر به دنبال این هستید که عکس غربالگری سه ماهه اول بارداری جنین پسر را مشاهده کنید، این امکان وجود ندارد، فقط بر اساس یک سری علائم از جمله برآمدگی قسمت اندام تناسلی می‌توان فهمید که جنین پسر است. عکس جنین پسر و دختر در سونوگرافی تعیین جنسیت فقط از روی آلت تناسلی قابل تفکیک است.

در هفته های اول بارداری، حجم زیاد مایع آمینیوتیک تشخیص جنسیت را دشوار خواهد کرد. در نتیجه جنین تا حدودی تاب‌خورده و آلت تناسلی به طور مناسب قابل مشاهده نیست. برای انجام غربالگری اول و ارزیابی ناهنجاری‌های احتمالی در جنین می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید.

خلاصه مطالب

عکس غربالگری اول جنین پسر با دختر تفاوت چندانی ندارد و هر دو جنس دارای مایع پشت گردن هستند و اگر ضخامت آن از سه و نیم میلیمتر بیشتر باشد. این علائم نشان دهنده وجود ناهنجاری‌های کروموزومی از جمله سندروم دان است. در غربالگری اول از طریق برآمدگی ناحیه تناسلی و زاویه قرار گرفتن جنین می‌توان تشخیص داد که پسر است یا دختر است، اما با قطعیت نمی‌توان به این تشخیص رسید، بلکه در هفته‌های بارداری تصویر دقیقی از جنین ارائه می‌شود.

برای انجام غربالگری اول و دریافت عکس جنین پسر در این هفته‌ها می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران مراجعه کنید. تصاویر ارائه شده از این سونوگرافی به تشخیص و ارزیابی ناهنجاری‌های جنین کمک خواهد کرد. علاوه‌بر این اگر نیاز به مشاهده عکس جنین پسر در غربالگری اول دارید، می‌توانید با پرسنل این مرکز در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند. 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مرداد 1403 | نظرات ()