نوار عصب و عضله دیسک کمر
نوشته شده توسط : media

نوار عصب و عضله دیسک کمر بهترین راه برای ارزیابی فعالیت الکتریکی ریشه‌های عصبی ستون فقرات است. برای انجام الکترومیوگرافی کمر می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید. پزشکان می‌توانند به شما در ارزیابی و تشخیص زودهنگام دیسک کمر از طریق این آزمایش مهم کمک کنند. به‌علاوه در صورت وجود هرگونه اختلال یا آسیب عصبی شما را به پزشکان مجرب معرفی خواهند کرد.

تست الکترومیوگرافی می‌تواند نواحی فشرده آسیب عصبی ناشی از التهاب مزمن و بیماری‌های ستون فقرات را تعیین کند. نوار اعصاب کمر برای کمردرد، پا درد و لگن تجویز می‌شود و با ضریب اطمینان ۱۵ تا ۲۰ درصدی به طور دقیق محل و میزان آسیب دیدگی عصبی را نشان می‌دهد.

نوار عصب و عضله دیسک کمر چیست؟

زمانی که در قسمت انتهایی کمر درد زیادی را احساس می‌کنید، می‌توانید برای ارزیابی مشکلات مربوط به این عارضه، نوار عصب و عضله دیسک کمر را انجام دهید. درد کمر مزمن می‌تواند روی ابعاد مختلف زندگی شما تاثیرگذار باشد.

الکترومیوگرافی نوار عصب کمر از روش‌های غیر تهاجمی است که برای فعالیت الکتریکی ریشه‌های عصب در ستون فقرات کاربرد دارد. این نوع تست محل آسیب دیدگی و فشردگی عصب‌ها ناشی از بیماری‌های نخاعی و التهاب مزمن را مشخص می‌کند.

شما می‌توانید این تست را با آزمایش‌های مانند ام آر آی و اشعه ایکس انجام دهید. پزشک می‌تواند علت دقیق درد و آسیب سیستم عصبی را برای شما پیدا کند. برای انجام این آزمایش به پزشک متخصص مغز و اعصاب مجرب مراجعه کنید تا این تست برای شما با کمترین عارضه انجام شود و در صورت وجود هر نوع مشکل راهکارهای درمانی در اختیار شما قرار گیرد.

کاربرد نوار عصب و عضله دیسک کمر چیست؟

نوار عصب و عضله دیسک کمر برای ارزیابی مشکلات عصبی و عضلانی ناحیه کمر استفاده می‌شود. این آزمایش کمک می‌کند تا علائم مربوط به مشکلات عصبی و عضلانی در ناحیه کمر شناسایی شود و درمان مناسبی در اختیار شما قرار گیرد. کاربرد نوار عصب و عضله کمر عبارت است از:

1- تشخیص و ارزیابی اختلالات عصبی و مشکلاتی از جمله فشار روی عصب‌ها، بررسی آسیب عصبی و عوارض عصبی ناشی از بیماری‌های عصبی و عضلانی

2- بررسی مشکلات عضلانی در کمر از جمله تنگی عضلات، ضعف عضلانی، تشنجات عضلانی و نقص کنترل عضلات

3- ارزیابی میزان اثربخشی درمان بیماری‌های عصبی و عضلانی

4- بررسی دلیل اصلی درد کمر با تشخیص فعالیت الکتریکی عصب‌ها و عضلات

نوار عصب عضله کمر برای چه افرادی مناسب است؟

الکترومیوگرافی کمر برای افرادی که علائم مشکلات عصبی مربوط به دیسک کمر دارند بسیار مؤثر است. این آزمایش برای تشخیص و ارزیابی مشکلات عصبی استفاده می‌شود و افرادی که شرایط زیر دارند باید این تست را انجام دهند:

1- اشخاصی که دارای عفونت یا التهاب شدید در ناحیه تحت آزمایش هستند، چون ممکن است نوار عصب و عضله کمر ریسک التهاب یا عفونت را افزایش دهد.

2- بیمارانی که محدودیت جسمی دارند و این امکان را ندارند که در موقعیت انجام آزمایش قرار بگیرند.

3- افرادی که به دنبال تشخیص قطعی درباره دلیل درد کمر هستند.

4- بیمارانی که دارای اختلال خون‌رسانی هستند و از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند.

نحوه انجام نوار عصب و عضله دیسک کمر

برای انجام الکترومیوگرافی از کمر بیمار در حالت خوابیده یا نشسته قرار می‌گیرد و پزشک الکترودها را بر روی پوست می‌چسباند. این آزمایش با ارسال سیگنال‌های الکتریک کوچک به الکتروهای تحریکی شروع می‌شود.

این سیگنال‌ها به عصب ارسال شده و پاسخ عصبی در الکترودها ثبت می‌شود. در بخش دیگری از آزمایش باید یک سری فعالیت‌های عضلانی در حرکت ثبت شود تا پزشک بتواند الگوهای فعالیت الکتریکی عضلات کمر را بررسی کند. در نهایت تکنسین نتایج را ثبت می‌کند و به تشخیص سلامت و عملکرد عصب و عضلات و یا نقص و اختلال آنها می‌رسد.

نوار عصب و عضله دیسک کمر چیست؟ | کلینیک دکتر ناصح یوسفی

 

ارزیابی تنگی کانال کمر با نوار عصب و عضله

برای تشخیص کمردرد ناشی از تنگی کانال کمر، انجام تست نوار عصب عضله برای تجزیه ‌و‎ تحلیل شدت و محل رادیکولوپاتی ( فشردگی اعصاب طناب نخاعی )، ضعف عضلانی ناشی از فشردگی عصب نخاعی و تعداد اعصاب نخاعی درگیر بسیار تأثیر دارد.

علاوه‌بر این نوار اعصاب می‌تواند به تعیین شدت آتروفی عضلانی نخاعی به افراد کمک کند. یافته‌های EMG و NCS زمانی که توسط پزشکان انجام می‌شوند، به تشخیص کمردرد، کاهش دلایل آسیب عصبی و درد ناشی از تنگی کانال کمر کمک زیادی می‌کنند. معمولاً ارجاع به پزشک برای انجام نوار عصب زمانی در نظر گرفته می‌شود که نشانه‌ها و علائم رادیکولوپاتی با نتایج تصویربرداری مرتبط باشند.

مراقبت‌های پس از نوار عصب و عضله دیسک کمر

برای بهبود سریع‌تر و کاهش عوارض احتمالی نوار عصب عضله دیسک کمر، مراقبت‌های پس از الکترومیوگرافی را جدی بگیرید:

1- داشتن استراحت کافی بعد از آزمایش برای بهبود وضعیت عضلات و ستون فقرات

2- مصرف کافی مایعات برای پیشگیری از عوارض احتمالی جانبی مانند سردرد و تشنج

3- رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از خراشیدگی و تورم ناحیه آزمایش

خلاصه مطالب

نوار عصب و عضله دیسک کمر برای بررسی فعالیت‌های الکتریکی عصب‌ها انجام می‌شود. از طریق این آزمایش پزشک تشخیص می‌دهد که چه نواحی از دیسک درگیر هستند و آیا فرد نیاز به جراحی دارد یا خیر. مهم‌ترین کاربرد نوار عصب و عضله دیسک کمر، تشخیص مشکلات عضلانی در کمر و بررسی اثربخشی درمان بیماری‌های عصبی و عضلانی است.

این تست عوارض نادری از جمله حس سوزن سوزن شدن را دارد که پس از مدتی برطرف می‌شود. برای انجام این آزمایش مهم بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی بهترین مرکز غرب تهران مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: