ماموگرافی درد دارد؟
نوشته شده توسط : media

ماموگرافی درد دارد؟ ماموگرافی یکی از بهترین روش‌ها برای تصویربرداری از سینه و ارزیابی علائم اولیه سرطان است. تشخیص به موقع می‌تواند به درمان موفقیت‌آمیز سرطان سینه کمک کند. جهت انجام ماموگرافی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه نمایید.

انجام ماموگرافی برای نخستین بار ممکن است باعث اضطراب شود. اگر هیچ وقت این کار را نکرده‌اید، فهمیدن اینکه چه انتظاری باید از این آزمایش داشته باشید دشوار است. بعضی از خانم‌ها ممکن است در فرایند انجام این آزمایش احساس درد داشته باشند و برخی هیچ دردی را احساس نکنند.

 آیا انجام ماموگرافی دردناک است؟

بسیاری از خانم‌ها این سؤال را دارند که آیا ماموگرافی درد دارد؟ ماموگرافی برای هر فردی با تجربه متفاوتی همراه است. برخی از خانم‌ها ممکن است در طول این آزمایش درد را احساس کنند و برخی دیگر اصلاً چیزی احساس نکنند.

بیشتر خانم‌ها در طی فرایند تابش اشعه ایکس احساس ناراحتی دارند. در واقع فشار وارد شده بر سینه بخاطر تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود و این طبیعی است. میزان دردی که خانم‌ها تحمل می‌کنند ممکن است بر اساس موارد زیر متفاوت باشد:

1- اندازه سینه

2- زمان انجام تست با توجه به چرخه قاعدگی

3- تنوع در وضعیت بدن برای انجام تست ماموگرافی

زمان مناسب برای انجام ماموگرافی

زمانی که می‌خواهید برای ماموگرافی اقدام کنید، چرخه قاعدگی را در نظر بگیرید. هفته‌های پس از قاعدگی زمان ایده‌آل برای انجام آن است و از گرفتن این آزمایش قبل از قاعدگی خودداری کنید، چون این دوره زمانی است که سینه‌های شما در بیشترین حالت نوسان قرار دارد.

 انجمن پزشکی آمریکا توصیه می‌کند خانم‌هایی که خطر ابتلا به سینه دارند در سنین ۴۰ تا ۴۹ سالگی باید ماموگرافی را در چکاپ خود قرار دهند. شما باید حتماً تا ۴۵ سالگی این تست را انجام دهید ولی زمان انجام آن می‌تواند تا ۵۵ سال نیز تغییر کند.

در مجموع در مورد تعداد دفعات انجام ماموگرافی باید بین شما و پزشک اتفاق نظر وجود داشته باشد. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه به ویژه سرطان زودرس را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که ممکن است موگرافی را با تکرار بیشتری برای شما تجویز کند.

زمان مناسب برای انجام ماموگرافی | سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 آیا پس از انجام ماموگرافی دردی احساس خواهیم کرد؟

برخی از خانم‌ها این سؤال را دارند که آیا پس از ماموگرافی درد را احساس خواهیم کرد؟ زمانی که در معرض اشعه ایکس قرار می‌گیرید، درد کوچکی را احساس خواهید کرد. پیش‌بینی میزان درد پس از انجام این آزمایش امکان‌پذیر نیست. این موضوع ارتباط زیادی به موقعیت بدن حین آزمایش، شکل سینه‌ها و میزان تحمل درد دارد.

برخی از خانم‌ها ممکن است کبودی و التهاب جزئی در سینه‌های خود مشاهده کنند، مخصوصاً اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند. برای کاهش درد هنگام موگرافی از سوتین ورزشی پددار استفاده کنید تا درد پس از ماموگرافی شما را آزار ندهد. با این حال خانم‌ها پس از انجام ماموگرافی درد را ماندگاری را احساس نمی‌کنند.

چگونه می‌توان درد ماموگرافی را کاهش داد؟

انتخاب کلینیک مناسب: پرسنل مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با انجام آزمایش انجام سعی می‌کنند به شما کمک کنند تا میزان درد کاهش یابد. همچنین در این مرکز مراقبت‌های پس از انجام ماموگرافی در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد تا با هیچ نوع عارضه‌ای مواجه نشوند. 

زمان‌بندی مناسب: انجام ماموگرافی را برای یک هفته پس از یک دوره قاعدگی برنامه‌ریزی نمایید. در طول این تست و بلافاصله قبل از یک دوره، نوسانات هورمونی میزان حساسیت پستان را افزایش می‌دهد. اگر دارای سینه‌های فیبروکیستیک و هرگونه سابقه ماموگرافی دردناک هستید، به تکنسین اطلاع دهید.

کافئین و دخانیات: مصرف کافئین کمتر و عدم استعمال سیگار می‌تواند به کاهش حساسیت به پستان کمک کند. با این حال این تحقیق تأثیر دخانیات را در طول ماموگرافی اثبات نکرده است.

عدم مصرف داروها: مصرف داروی ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن ، ۴۵-۶۰ دقیقه پیش از تست ممکن است به کاهش درد کمک کند.

استقاده از بالشتک: برخی از مراکز ماموگرافی بالشتکی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. کوسن بین سینه‌ها و صفحه‌های دستگاه میزان درد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

شکل تنفس: نفس‌های آرام و عمیق پیش از تصویربرداری به کاهش درد ناشی از تنش کمک می‌کند و در نهایت ممکن است باعث ایجاد یک تصویر دقیق‌تر می‌شود.

در طول غربالگری بی حرکت بمانید: حرکت (حتی نفس کشیدن)  در حالی که تکنسین تصویربرداری را انجام می‌دهند، می‌تواند تصویر را تار کند.

تأخیر در زمان شیردهی: عدم شیردهی قبل از انجام ماموگرافی می‌تواند به میزان قابل توجهی درد آن را کاهش دهد.

خلاصه مطالب

ماموگرافی درد دارد؟ میزان درد این آزمایش با توجه به اندازه سینه، زمان آزمایش با توجه به چرخه قاعدگی و موقعیت بدن و همچنین تحمل میزان درد متفاوت است. ممکن است برخی از خانم‌ها هنگام انجام آزمایش درد زیادی را حس کنند، اما برخی دیگر هیچ دردی را احساس نکنند. توصیه می‌کنیم حتماً این آزمایش را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

انجام ماموگرافی در کلینیک تخصصی با تجهیزات پیشرفته بسیار اهمیت دارد. برای انجام این تست می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: