هر چیزی که باید درباره زمین بدانید
نوشته شده توسط : media

هر چیزی که باید درباره زمین بدانید

زمین سومین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید و بزرگ‌ترین سیاره زمین‌سان است. زمین تنها سیاره در منظومه شمسی است که به نام خدایی یونانی یا رومی نام‌گذاری نشده است. کره ما تقریبا ۴.۵۴ میلیارد سال پیش شکل گرفت و تنها سیاره شناخته‌شده‌ای است که از حیات پشتیبانی می‌کند. اگر می‌خواهید با حقایق جالب درباره زمین آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حقایق جالب درباره زمین

کره زمین خانه ما است و ویژگی‌های بسیار جالب و منحصربه‌فردی دارد. از جمله:

1. سرعت چرخش زمین به‌تدریج در حال کاهش است

این کاهش سرعت نامحسوس است و تقریبا ۱۷ میلی‌ثانیه در هر صد سال اتفاق می‌افتد، اگرچه نرخ وقوع آن کاملا یکنواخت نیست. نتیجه کاهش سرعت چرخش زمین طولانی‌تر شدن روزها است. بااین‌حال، این فرایند به‌قدری آهسته اتفاق می‌افتد که ممکن است ۱۴۰ میلیون سال طول بکشد تا طول یک روز به ۲۵ ساعت افزایش پیدا کند.

2. زمانی اعتقاد بر این بود که زمین مرکز جهان است

دانشمندان دوران باستان با توجه به جابه‌جایی واضح خورشید و سیاره‌ها در آسمان شب اصرار داشتند که زمین ثابت است و سایر اجرام آسمانی در مدارهای دایره‌ای دور آن می‌چرخند. سپس، کوپرنیک این فرضیه را مطرح کرد که خورشید در مرکز جهان قرار دارد. ‌اگرچه این دیدگاه نیز نادرست است.

3. زمین میدان مغناطیسی قدرتمندی دارد

این پدیده ناشی از هسته از جنس نیکل و آهن زمین همراه با چرخش سریع است. این میدان مغناطیسی از زمین در برابر اثرهای بادهای خورشیدی حفاظت می‌کند.

4. زمین فقط یک ماه طبیعی دارد

ماه نسبت به اندازه سیاره‌ای که دور آن می چرخد، بزرگ‌ترین قمر بین سیاره‌های منظومه شمسی است. بااین‌حال در واقعیت، پنجمین قمر طبیعی بزرگ محسوب می‌شود.

5. زمین تنها سیاره‌ای است که به نام یک خدا نام‌گذاری نشده است

هفت سیاره دیگر در منظومه شمسی ما همگی به نام خدایان یا الهه‌های رومی نام‌گذاری شده‌اند. عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در دوران باستان نام‌گذاری شدند زیرا با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده بودند. پس از کشف اورانوس و نپتون، باز هم روش رومی برای نام‌گذاری این سیاره‌ها استفاده شد.

6. زمین متراکم‌ترین سیاره در منظومه شمسی است

این موضوع با توجه به هر بخش از سیاره متفاوت است. مثلا هسته فلزی متراکم‌تر از پوسته است. چگالی متوسط زمین تقریبا ۵.۵۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

7. ۷۰درصد از سطح زمین با آب پوشیده شده است

وقتی فضانوردان برای اولین بار به فضا رفتند و زمین را از دور دیدند، به آن لقب سیاره آبی را دادند. این تعجبی ندارد، زیرا ۷۰درصد سیاره ما با اقیانوس‌ها پوشیده شده است. ۳۰درصد باقیمانده پوسته جامد است که بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

۹۷درصد از آب کره زمین شور و فقط ۳درصد آن شیرین است. از این ۳درصد، ۲درصد در صفحه‌های یخی و یخچال‌های طبیعی منجمد شده است. این یعنی کمتر از ۱درصد آب شیرین در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و زیرزمین وجود دارد. قاره آسیا ۳۰درصد از کل مساحت خشکی زمین را پوشانده است ولی ۶۰درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

توضیحات محصول تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ

  • قطر دهانه 60 میلی‌متر و فاصله کانونی 700 میلی‌متر
  • ابزاری بسیار مناسب برای کودکان و دانش آموزان و رصدگران تازه کار
  • سبک و جمع جور با قابلیت حمل و نقل آسان
  • راه اندازی سریع و کاربری آسان
  • لوازم جانبی کامل و دارای کیف حمل با کیفیت

تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ یک تلسکوپ گالیله‌ای (استفاده از عدسی جهت گردآوری نور) است که هم برای مشاهده اجرام آسمانی و هم برای مشاهده مناظر زمینی قابل استفاده است و جزء اولین تلسکوپ‌های پیشنهادی موسسه آسمان  شب برای کودکان، دانش آموزان و حتی رصدگران تازه‌کار است.

Stellarview 60AZ یک تلسکوپ آکروماتیک کوچک و قابل حمل با قطر عدسی شیئی ۶۰ میلی‌متر (با توان گردآوری نور ۷۰ برابر چشم انسان) و فاصله کانونی ۷۰۰ ‌میلی‌متر است که با توجه به سادگی در عملکرد و استفاده، ابزاری ایده‌آل برای شروع یادگیری و ورود به دنیای شگفت‌انگیز رصد و نجوم است.

استلارویو 60AZ در حد توان خود، رصد ماه، سیارات منظومه شمسی، خورشید (تنها با استفاده از فیلتر استاندارد رصد خورشید)، اجرام درخشان اعماق آسمان مانند سحابی شکارچی(Orion Nebula)، کهکشان آندرومدا و خوشه‌های ستاره‌ای را برای شما فراهم می‌کند.

وزن تلسکوپ، پایه و لوازم همراه Stellarview 60AZ بسیار کم است و حمل  ونقل آن به دلیل داشتن کیف حمل برزنتی با کیفیت بسیار آسان است.

وزن لوله تلسکوپ و لوازم همراه مانند چپقی ۹۰ درجه مستقیم‌کننده، سه عدد چشمی‌ ۶، ۱۲٫۵ و ۲۰ میلی‌متر، جوینده ۵ در ۲۴، بارلو ۳ برابر کننده و رابط عکاسی موبایل و فیلتر ماه در حدود یک کیلوگرم و سه پایه و مقر سمتی‌ارتفاعی AZ نیز ۱٫۵ کیلوگرم است، که همگی به سادگی داخل کیف حمل برزنتی جا شده تا جابه‌جای و حمل و نقل تلسکوپ بسیار آسان باشد.

علاوه بر حمل و نقل ساده، راه‌اندازی و استفاده از Stellarview 60AZ نیز سهل و آسان است و شما حتی در اولین باری که تلسکوپ را همراه خود به بالای پشت‌بام و یا بیرون از منزل می‌برید می‌توانید به طور کامل از تلسکوپ و لوازم جانبی آن استفاده کنید.

پایه‌های آلومینومی قابل تنظیم سه پایه به شما این امکان را می‌دهد که ارتفاع تلسکوپ را به میزان مورد نیاز تغییر داده و یا حتی رو سطوح ناهموار نیز آن را تراز کنید. این پایه‌ها از آلومنیوم مرغوب ساخته شده‌اند و دوام و عمر مناسبی دارند.

تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ را می‌توان طی روز به عنوان یک دوربین و جهت مشاهده مناظر زمینی، دیدن پرندگان و محیط اطراف و دوردست استفاده کرد.

تمام قطعات اپتیکی این تلسکوپ از شیشه با پوشش ضدانعکاس ساخته شده‌اند و تصویری شفاف و واضح ارائه می‌دهند. نکته دیگری که وجود دارد استفاده از استاندارد 1.25 اینچ در قطعات اپتیکی مانند چشمی‌ها و چپقی این تلسکوپ است که برتری و تفاوت بسیار زیادی نسبت به مدل‌های مشابه بازار با چشمی های 0.925 اینچ که معمولا کیفیت بسیار پایینی دارند، ایجاد می‌کند. میدان دید در چشمی‌های 1.25 اینچ بسیار وسیع‌تر است و وضوح تصویر بسیار بالاتری نسبت به چشمی‌های 0.925 اینچ دارد.

زمانی اعتقاد بر این بود که زمین مرکز جهان است

همین‌طور وجود چپقی ۴۵ درجه مستقیم‌کننده که وارونگی تصویر را به طور کامل اصلاح می‌کند باعث شده تا  آنچه از درون تلسکوپ می‌بینید کاملا مناسب مشاهده مناظر زمینی باشد.

دیگر وسیله جذاب همراه Stellarview 60AZ رابط عکاسی با گوشی هوشمند است. این وسیله به شما امکان می‌دهد از پدیده‌های نجومی و یا زمینی به راحتی و با استفاده از گوشی همراه خود عکس و فیلم بگیرید.

این ابزار به دلیل وزن کم و در عین حال استحکام خوب، شما را قادر می‌سازد تا هر گوشی هوشمندی را به هر کدام از چشمی‌های تلسکوپ متصل کنید.

قطعا با کمی کسب تجربه و فعالیت می‌توانید تصاویری جذاب و خیره‌کننده از ماه، و همین طور تصاویری مناسب از سیارات ثبت کنید.

سه پایه و مقر سمت‌ارتفاعی از نوع چنگالی است که به خوبی تلسکوپ را در محل خود نگه میدارد و دارای یک پیچ حرکت دقیق در محور عمودی است که به شما امکان می‌دهد تلسکوپ را روی سوژه انتخاب شده به طور دقیق تنظیم کنید. سه پایه آلومینومی دارای یک سینی لوازم جانبی است که علاوه بر محلی برای قراردادن لوازم همراه تلسکوپ، به استحکام پایه نیز کمک می‌کند.

به هیچ عنوان از تلسکوپ خود برای دیدن خورشید استفاده نکنید. مگر اینکه فیلتر استاندارد رصد خورشید تهیه کرده باشید.

در آسمان شب با تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری نایت اسکای مدل Stellarview 60AZ چه می‌بینیم؟

منظومه شمسی

  • خورشید: در صورت وجود، لکه‌های خورشیدی قابل رویت هستند (حتما از فیلتر خورشید استفاده کنید)
  • ماه: دهانه‌ها، کوه‌ها و محل‌های برخوردی سطح ماه
  • عطارد: اهله به سختی قابل رصد است
  • زهره: اهله به سختی قابل رصد است
  • مریخ: به صورت یک گوی سرخ قابل تشخیص است
  • مشتری: دو نوار یا کمربند در شرایط رصدی مناسب قابل رصد است
  • زحل: حلقه از گوی قابل تشخیص است
  • اورانوس: همچون یک ستاره به نظر می‌رسد
  • نپتون: همچون یک ستاره به نظر می‌رسد

اجرام اعماق آسمان

  • خوشه‌های ستاره‌ای باز از لیست مسیه
  • خوشه‌های کروی به صورت نقاط نورانی
  • سحابی‌ها با بزرگ‌نمایی کم قابل مشاهده هستند
  • کهکشان‌ها به صورت لکه‌های مه آلود قابل رویت هستند

اقلام داخل بسته

  • لوله تلسکوپ شکستی 60 میلی‌متری آکروماتیک
  • جوینده 5x24 اپتیکی
  • سه چشمی ۲۰ (۳۵برابر بزرگ‌نمایی)، ۱۲٫۵ (۵۶ برابر بزرگ‌نمایی)، ۶ (۱۱۶ برابر بزرگ‌نمایی)
  • فیلتر رصد ماه
  • رابط عکاسی با موبایل
  • بارلو ۳ برابر
  • مستقیم‌کننده ۱٫۵ برابر
  • چپقی ۴۵ درجه
  • سینی لوازم جانبی
  • سه پایه آلومینیومی
  • مقر چنگالی AZ

8. زمین بیشتر از آهن، اکسیژن و سیلیکون تشکیل شده است

اگر مواد تشکیل‌دهنده زمین را تفکیک کنیم ، ۳۲.۱درصد آهن، ۳۰.۱درصد اکسیژن، ۱۵.۱درصد سیلیکون و ۱۳.۹درصد منیزیم خواهیم داشت. بیشتر مقدار آهن در واقع در هسته زمین است. اگر واقعا می‌توانستیم از هسته زمین نمونه‌برداری کنیم، ۸۸درصد آن آهن بود. ۴۷درصد از پوسته زمین از اکسیژن تشکیل شده است.

9. دقیقا ۲۴ ساعت طول نمی‌کشد تا زمین حول محور خود بچرخد

در واقع، ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه طول می‌کشد تا زمین به‌طور کامل دور محور خود بچرخد. ستاره‌شناسان آن را روز نجومی می‌نامند. روز نجومی ۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه از روز خورشیدی کوتاه‌تر است. بنابراین یک روز تقریبا ۴ دقیقه کمتر از چیزی است که فکر می‌کنید. شاید هم فکر کنید این زمان روی هم جمع می‌شود و در عرض چند ماه، جای روز و شب عوض می‌شود. در تقویم شمسی، این ۴ دقیقه‌ها هر ۴ سال جمع می‌شوند و یک روز به تقویم اضافه می‌شود.

10. یک سال روی زمین ۳۶۵ روز نیست

سال زمینی در واقع ۳۶۵.۲۵۶۴روز است. این ۰.۲۵۶۴ روز اضافی نیاز به سال‌‌های کبیسه را ایجاد کرده است. هر سالی که به ۴ بخش‌پذیر باشد (۲۰۰۸، ۲۰۰۴) یک روز به فوریه آن اضافه می‌شود، مگر اینکه بخش‌پذیر به ۱۰۰ (۱۹۰۰، ۲۱۰۰) یا ۴۰۰ (۱۶۰۰، ۲۰۰۰) باشد.

11. زمین یک ماه و دو قمر هم‌مدار دارد

همان‌طور که می‌دانید، زمین فقط یک قمر دارد و آن ماه است ولی آیا می‌دانستید که دو سیارک دیگر در مدار زمین دور خورشید می‌چرخند؟ آن‌ها 3753 Cruithne و 2002 AA29 نام دارند.

سیارک ۳۷۵۳ یا کروئینیه ۵ کیلومتر عرض دارد و گاهی آن را دومین قمر زمین می‌نامند. این سیارک در واقع دور زمین نمی‎‌چرخد، بلکه مداری هماهنگ با سیاره ما دارد. به‌بیان ساده‌تر، مسیر حرکت آن طوری به‌نظر می‌رسد که انگار زمین را در مدارش دنبال می‌کند ولی در واقع مدار مشخص و متمایز خود را دور خورشید دنبال می‌کند.

2002 AA29 فقط ۶۰ متر عرض دارد و مداری شبیه نعل اسب را دور زمین طی می‌کند که باعث می‌شود هر ۹۵ سال یک‌بار به سیاره ما نزدیک شود. دانشمندان معتقد هستند این سیارک هدف خوبی برای یک ماموریت اکتشافی فضایی است.

12. زمین کاملا گرد نیست

کره زمین در واقع ژئوئید (کره‌وار) است. به‌عبارت دیگر، کره زمین یک برآمدگی جزئی نزدیک خط استوا دارد. چه چیزی باعث شده است زمین چنین ظاهری داشته باشد؟ پاسخ ساده است: چرخش زمین باعث ایجاد برآمدگی در اطراف خط استوا می‌شود. همچنین، محور زمین نسبت به مدار گردش آن دور خورشید تقریبا ۶۶ درجه کج است.





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: