سونوگرافی آنومالی در هفته 18
نوشته شده توسط : media

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری برای اندازه‌گیری اندام‌های جنین انجام می‌شود. لزوم انجام این تست بستگی به تشخیص پزشک دارد و معمولاً برای چکاپ سلامت جنین توصیه می‌شود. برای انجام این نوع سونوگرافی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید.

تست آنومالی یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص هرگونه نقص و ناهنجاری مادرزادی و ژنتیکی در جنین است که به عنوان اسکن آناتومی یا اسکن ناهنجاری نیز شناخته می‌شود. شما می‌توانید از هفته هجدهم تا بیستم بارداری برای انجام این تست اقدام کنید تا تصویر دقیقی از وزن و اندازه جنین داشته باشید.

ضرورت سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی است و از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که پزشک دریافت می‌کند می‌توانید از سلامت فرزند جنین مطمئن شوید. در فرایند اسکن آناتومی موارد زیر در بررسی خواهد شد:

1- اندازه‌گیری میزان رشد جنین از جمله مغز سر و ارگان‌های داخلی

2- بررسی جفت جنین و مایع آمنیوتیک

3- تشخیص و ارزیابی جنسیت جنین

4- وضعیت کلیه‌ها و مثانه/ نحوه دفع جنین و تجزیه سموم بدن

5- ارزیابی بازوها و پاها، اندازه پا و بازو و چگونگی حرکت دادن پا و بازو

6- بررسی وضعیت دست‌ها و انگشتان، سایز دست و انگشت و چگونگی حرکت دست و انگشت

7- مشاهده چانه، لب‌ها، بینی، چشم‌ها و صورت/ نحوه شکل گیری کامل صورت و حرکت عضلات آن

8- بررسی شکل‌گیری سینه و ریه/ وضعیت مجرای تنفسی و بلع

9- چکاپ معده و روده/ نحوه دفع و هضم غذا

10- مشاهده بند ناف و میزان جریان خون و محل اتصال به جفت

11- اندازه‌گیری میزان مایع آمنیوتیک

در هفته 20 دست‌ها، پاها، انگشتان دست، انگشتان پا و همچنین شکل صورت قابل مشاهده است. در این آزمایش پزشکان اندام‌های داخلی جنین را هنگامی که تصویر بر روی مانیتور ایجاد می‌شود ارزیابی می‌کنند. این آزمایش برای اطمینان خاطر از احتمال وجود هرگونه نقص در جنین کاربرد دارد و اگر نقصی در جنین وجود داشته باشد، می‌توانند برای درمان به موقع اقدام کنند.

سونوگرافی آنومالی چه اطلاعاتی را ارائه می‌کند؟

سونوگرافی آنومالی تمام اندام‌ها و بافت‌های جنین را بررسی می‌کند و از طریق آن اطلاعاتی در مورد موارد زیر در اختیار پزشک قرار می‌گیرد:

1- سر و مغز

2 -بند ناف

3- ستون فقرات

4- حفره شکمی

5- قلب

6- معده

7- دست و پا

8- کلیه و مثانه

9- جفت

10- مایع آمنیوتیک

با استفاده از اطلاعات ثبت شده، سن جنین نیز تخمین زده می‌شود. در این آزمایش ریتم ضربان قلب نیز اندازه‌گیری خواهد شد و می‌فهمید که آیا چند قلو باردار هستید یا خیر. از دیگر مزایای سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری مطلع شدن از جنسیت جنین است و یک روش ایمن برای دریافت اطلاعات در مورد سلامت جنین خواهد بود.

اطلاعات این آزمایش می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که فرزند شما در وضعیت سلامتی قرار دارد و هیچ‌گونه نواقص احتمالی نخواهد داشت. 

بیماری‌های قابل تشخیص در سونوگرافی آنومالی در هفته 18

 بیماری‌های قابل تشخیص در سونوگرافی آنومالی در هفته 18

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری طبیعی است و درصد کمی از موارد نقض اندام‌ها را نشان می‌دهد، اما نواقص احتمالی که ممکن است از طریق این تست نشان داده شود شامل موارد زیر است:

شکل و ساختار مغز جنین در این نوع سونوگرافی چک می‌شود و مشکلات مغزی مانند آنانسفالی قابل مشاهده خواهد بود.

برای بررسی شکاف کام لب، صورت جنین به طور کامل بررسی می‌شود. اگر شکاف کام در داخل دهان نوزاد قرار دارد و به سختی دیده شود، یعنی جنین دچار نواقص ژنتیکی است.

ستون فقرات جنین هم به صورت طولی و مقطعی اندازه‌گیری می‌شود تا پزشک اطمینان پیدا کند تمام استخوان‌ها در یک راستا هستند. در این مرحله انواع مشکلات مربوط به ستون فقرات مانند اسپینا بیفیدا قابل تشخیص است.

قلب جنین از نظر شکل‌گیری دهلیز و بطن ارزیابی می‌شود. دریچه‌های قلب باید با هر ضربان باز و بسته شوند. در این سونوگرافی شریان‌های اصلی و سیاهرگ‌ها که خون را در جریان می‌اندازند و از آن خارج می‌کنند نیز چک می‌شود.

کودک مقداری از مایع آمنیوتیک را می‌بلعد که در معده او به صورت حباب‌های سیاه رنگ است. این حالت طبیعی است و یک نوع ناهنجاری به حساب نمی‌آید.

در این سونوگرافی کلیه‌های جنین نیز بررسی می‌شود تا جریان آزادانه ادرار به مثانه بررسی شود. اگر مثانه جنین خالی باشد در طول اسکن پر می‌شود و به راحتی در سونوگرافی قابل مشاهده است.

دیافراگم با دقت ۶۰ درصدی بررسی می‌شود و وجود نقص دیافراگم بین ریه و شکم در این اسکن مشاهده خواهد شد.

در اسکن آنومالی قسمت‌های مختلف بدن از جمله دور سر، دور شکم و طول استخوان ران اندازه‌گیری می‌شود تا میزان رشد آنها بررسی شود.

خلاصه مطالب

سونوگرافی آنومالی در هفته 18 بارداری برای تشخیص شکل گیری اندام‌های جنین و تعیین جنسیت تعیین انجام می‌شود. ۸۰ تا ۹۰ درصد نتایج در این آزمایش طبیعی است و فقط در برخی از موارد احتمال وجود ناهنجاری‌های ژنتیکی وجود دارد. در اسکن آنومالی معمولاً سر و مغز، حفره شکمی، قلب، معده، کلیه، مثانه، دست و پا، بند ناف و ستون فقرات بررسی می‌شود.

اما چنانچه پزشک قادر به مشاهده به دلیل اضافه وزن مادر و قرار گرفتن نامناسب جنین نتواند اندام‌ها را مشاهده کند، مجدداً آن را پس از یک یا دو هفته تکرار خواهد کرد. برای انجام سونوگرافی آنومالی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی ‌نیا مراجعه کنید. رادیولوژیست‌های مجرب مرکز سونوگرافی و رادیولوزی فاطمی نتایج را به صورت دقیق برای شما تفسیر خواهند کرد و در صورت وجود هرگونه نقص یا مشکل ژنتیکی می‌توانید برای درمان اقدام کنید.





:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: