نوشته شده توسط : media

نحوه انجام ماموگرافی به این شکل است که پزشک از سیستم اشعه ایکس با دوز بسیار کم برای مشاهده بافت‌های داخل سینه استفاده می‌کند. روش‌های مختلفی از جمله ماموگرافی معمولی، ماموگرافی دیجیتال و سه‌بعدی وجود دارد که از طریق آن غربالگری پستان را انجام داد. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی ارائه‌دهنده خدمات با کیفیت در زمینه ماموگرافی است و پزشکان متخصص تفسیر دقیقی از این آزمایش‌ را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در روش ماموگرافی دستگاهی شبیه به یک جعبه مستطیل شکل به صورت افقی پستان را در جای صحیح نگه می‌دارد و فشرده می‌کند. پس از تابش میزان کمی اشعه که از پستان عبور می‌کند، تصویر شفافی بر روی نمایشگر ثبت می‌شود. از طریق این آزمایش می‌توان به طور دقیق زوایای مختلف پستان را بررسی کرد و در صورت وجود هرگونه بافت غیر عادی اقدامات لازم درمانی را انجام داد.

ماموگرافی چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام ماموگرافی به این صورت است که از سیستم اشعه ایکس با دوز بسیار پایین برای مشاهده بافت‌های داخل سینه استفاده می‌شود. رادیوگرافی قدیمی‌ترین نوع تصویربرداری پزشکی و یک روش غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص بیماری‌های مربوط به سینه کمک می‌کند. به این ترتیب چنانچه مشکل احتمالی در بافت‌های سینه وجود داشته باشد، می‌توان برای درمان به‌موقع اقدام کرد.

در روش ماموگرافی، سینه در معرض کمی از پرتوهای یونیزکننده قرار دارد و از طریق آن می‌توان عکس‌هایی از داخل سینه تولید می‌شود که تصویر دقیقی از توده‌های عادی و غیر عادی سینه را در اختیار داشت.

دستگاه ماموگرافی دو صفحه موازی دارد که سینه‌ها بین این دو صفحه قرار می‌گیرند. پس از نزدیک شدن این صفحات به یکدیگر، بافت سینه را فشرده می‌کنند تا تصویر دقیقی از کل بافت سینه به دست آید. پس از تنظیم صحیح دستگاه و قرار گرفتن سینه‌ها در جای مناسب، متخصص رادیولوژی از شما می‌خواهد که یک نفس عمیق بکشید و آن را در سینه حبس کنید. در این زمان تصویربرداری اشعه ایکس انجام خواهد شد.

با تغییر موقعیت سینه‌ها در صفحات دستگاه از زاویه دیگر تصویربرداری انجام می‌شود. چنانچه پزشک متخصص علائم مشکوک یا مبهمی از جمله توده‌های غیر عادی یا کلسیفیکاسیون را مشاهده کند، معمولاً تصاویر اضافه‌تری از پستان تهیه خواهد شد تا بتواند به نتایج قطعی برسد. تصاویر بزرگنمایی شده که از نماهای مختلف انجام می‌شود، Fcmv نام دارد که در برخی موارد برای عکس‌برداری بزرگ‌تر از بافت سینه ضروی است.

مراحل انجام ماموگرافی

برای انجام ماموگرافی، رادیولوژیست سوابق پزشکی مربوط به مشکلات سینه از جمله توده‌های قابل لمس را بررسی می‌کند و پس از آن اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

ابتدا نشانگر اشعه ایکس بر روی سینه و توده قابل لمس قرار خواهد گرفت.

پس از آن سینه‌ها بر روی یک صفحه تخت قرار می‌گیرند.

 مراحل انجام ماموگرافی

در ادامه یک فشار ملایم و آرام به پستان از طریق صفحه دیگر اعمال می‌شود و در نتیجه پستان میان دو صفحه فشرده می‌شود. ممکن است سینه‌های شما دچار درد و ناراحتی شوند که این درد گذرا و ثانیه‌ای است.

سپس از هر دو پستان اشعه ایکس دریافت می‌شود که اگر سینه بزرگ باشد، تصاویر بیشتری دریافت خواهد شد.

مراحل انجام ماموگرافی

دلیل فشردگی سینه در ماموگرافی

فشردگی پستان‌ها در ماموگرافی به این دلیل است که تا حد امکان ضخامت بافت پستان را کاهش می‌دهد و همه نواحی آن قابل رویت خواهد بود. از سوی دیگر بافت پستان پخش می‌شود تا در صورت وجود موارد غیر طبیعی همه بافت‌ها به‌طور مشخص بررسی شوند. همچنین فشار بر روی پستان اجازه می‌دهد که دوز کمتری از اشعه ایکس به ناحیه مورد بررسی تابیده شود و مانع از تار شدن تصاویر ماموگرافی بر اثر حرکت بیمار می‌شود.

در حین انجام مراحل ماموگرافی شما نباید جهت ایستادن خود را تغییر دهید. تکنسین پشت دیواری یا در اتاق کناری با فعال کردن دستگاه عکس‌های مختلف را تهیه می‌کند و اگر تصاویر تار باشد، دوباره این آزمایش تکرار خواهد شد. با توجه به اینکه نتایج ماموگرافی باید بسیار دقیق باشد، توصیه می‌کنیم برای انجام این آزمایش به مراکز معتبر مراجعه کنید.

 

 محدودیت‌های انجام ماموگرافی

با وجود اینکه ماموگرافی یکی از بهترین روش‌ها برای غربالگری سرطان پستان است، اما همه انواع سرطان را تشخیص نمی‌دهد. در نتیجه ممکن است نحوه انجام ماموگرافی به صورتی باشد که نشان‌دهنده جواب منفی کاذب باشد.

از طرف دیگر هنگامی که نتیجه ماموگرافی غیر طبیعی باشد، نتیجه آن مثبت کاذب خواهد بود و تصاویر آن برای تعیین خوش‌خیم یا بدخیم بودن سرطان کافی نیست. از این رو بسیاری از رادیولوژیست‌ها آزمایش‌های تشخیصی دیگری را در کنار غربالگری سرطان پستان انجام می‌دهند.

خلاصه مطالب

نحوه انجام ماموگرافی به این صورت است که سینه‌ها بین یک دستگاه مستطیل شکل قرار می‌گیرند و با تابش اشعه ایکس با دوز پایین تصویر دقیقی از بافت‌های سینه ایجاد می‌شود. از طریق ماموگرافی پزشکان می‌توانند برای جلوگیری از پیشرفت توده‌های سرطانی اقدام کنند. به این ترتیب اگر ناهنجاری خاصی در بافت‌های سینه وجود داشته باشد، در سریع‌ترین زمان درمان‌های لازم را پیگیری خواهند کرد.

از آنجا که ماموگرافی یکی از آزمایش‌های حساسی است که باید هر سال انجام شود، حتماً به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، به‌عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران، ارائه‌دهنده خدمات مربوط به ماموگرافی به شما مراجعین گرامی است. پزشکان از طریق انجام این تست با دستگاه‌های پیشرفته، دقیق‌ترین تفسیر را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای دریافت نوبت با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی سامانه در تماس باشید.





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: