نوشته شده توسط : media

تفسیر آزمایش غربالگری اول باید توسط پزشک متخصص انجام شود، چراکه نتایج این تست برای بررسی سلامت جنین کاربرد دارد. به‌علاوه در صورت وجود هرگونه نواقص احتمالی از جمله ناهنجاری‌های کروموزومی می‌توانید برای درمان به‌موقع اقدام کنید. جهت انجام غربالگری سه ماهه اول بارداری و دریافت دقیق‌ترین نتایج از پرشکان مجرب به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید.

هدف از انجام سونوگرافی NT و آزمایش‌های سه ماهه اول حاملگی از جمله تست free BhCG و papa A، ارزیابی شرایط رشد جنین است و معمولاً از طریق این آزمایش، نقص‌های ژنتیکی از جمله سندروم دان و تریزومی 13 و 18 قابل تشخیص خواهد بود.

نحوه تفسیر آزمایش غربالگری اول

تفسیر آزمایش غربالگری اول باید بسیار دقیق و توسط متخصصان زنان و زایمان ارائه شود و از نتایج آن برای اقدامات پیشگیرانه استفاده کرد. آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری بین هفته 11 الی 13 بارداری انجام می‌شود و شامل سونوگرافی و چند آزمایش خون است.

تفسیر سونوگرافی NT در غربالگری اول

سونوگرافی مهم سه ماهه اول بارداری به نام سونوگرافی NT شناخته می‌شود و از طریق آن پزشک می‌تواند اختلالات ژنتیکی جنین را بررسی کند. سونوگرافی NT ضخامت ناحیه پشت گردن جنین را اندازه‌گیری می‌کند و پزشک می‌تواند با بررسی میزان ضخامت پشت گردن، نقص‌های مادرزادی مانند سندرم داون را تشخیص دهد.

عدد NT مخفف کلمه Nuchal translucency، مهم‌ترین عددی است که در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرد. این عدد با واحد mm میلی متر را گزارش می‌دهد و اگر جنین مبتلا به یک اختلال کروموزومی باشد، مایع در پشت گردن تجمع می‌یابد. در نتیجه ضخامت پرده پشت گردن افزایش خواهد یافت و متعاقباً عدد NT بیشتر می‌شود. عدد NT به تنهایی تعیین‌کننده اختلال کروموزومی نیست، اما افزایش آن می‌تواند نشان‌دهنده نقص در کروموزوم‌ها باشد.

تفسیر عدد NB در سونوگرافی سه ماهه اول

عدد NB در سونوگرافی سه ماهه اول دارای اهمیت زیادی است، اما به عدد NT در تعیین مشکلات ژنتیکی نقش بیشتری دارد. NB مخفف nasal bone یا همان تیغه بینی است و پزشک این عدد را در صورت مشاهده و عدم مشاهده در سونوگرافی مشخص می‌کند. عدم مشاهده NB در غربالگری اول بیانگر اختلالات کروموزومی است، اما تأثیر و اهمیت آن به اندازه عدد NT نیست.

تفسیر عدد CRL در غربالگری اول بارداری

عدد CRL در تفسیر آزمایش غربالگری اول، نشان‌دهنده قد نوزاد است که بر اساس MM گزارش می‌شود. پزشک رادیولوژیست با تعیین عدد CRL می‌تواند سن دقیق جنین را محاسبه کند. عدد CRL و سن دقیق جنین در آزمایش غربالگری اول تأثیر بسیار زیادی دارد؛ به همین دلیل پزشک متخصص باید جواب آن را در اختیار شما قرار دهد.

تفسیر آزمایش غربالگری اول

تفسیر آزمایش خون غربالگری اول

آزمایش Combinated marker یا Double marker از رایج‌ترین آزمایش‌های غربالگری ناهنجاری‌های ژنتیکی قبل از تولد است. این آزمایش مهم در بسیاری از کشورهای دنیا به‌صورت ملی برای مادران باردار انجام می‌شود و نرخ تشخیص آن حدود ۸۰ — ۷۵% است. در این آزمایش دو مارکر Beta HCG free و PAPP-A در هفته ۱۳- ۱۰ حاملگی (در حالت ایده‌آل ۱۱ هفتگی جنین) بر روی خون مادران اندازه‌گیری می‌شود. تفسیر این آزمایش بر اساس الگوهای استاندارد و با توجه به سن مادر و شرایط وی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دو مارکر Free Beta HCG (گنادوتروپین جنینی) و PAPP-A (پلاسما پروتئین A) را بررسی می‌کند. هورمون گنادوتروپین هنگامی که جفت تشکیل می‌شود افزایش می‌یابد، اما اگر میزان آن خیلی زیاد باشد، احتمال نقص مادرزادی جنین بالا خواهد بود.

پروتئین A نیز یکی از مهم‌ترین پروتئین‌هایی است که در خون مادر مشاهده می‌شود. اگر این پروتئین در دوران بارداری، نشان‌دهنده سطح کمتر از حد نرمال باشد، احتمال وجود نقص ژنتیکی بالاست. سطح بالای HCG و پایین بودن میزان PAPP-A نیز نشانه واضحی از امکان ابتلاء جنین به اختلالات ذهنی است.

خلاصه مطالب

جواب تفسیر آزمایش غربالگری اول بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به تشخیص بسیاری از اختلالات کروموزومی جنین از جمله سندروم دان و سندرم ادوارد کمک کند. از این رو بهتر است این آزمایش را در مراکز سونوگرافی تخصصی دارای پزشکان مجرب انجام دهید تا نتایج صحیح با کمترین میزان خطا در اختیار شما قرار گیرد. مهم‌ترین اعدادی که در سونوگرافی سه ماهه اول بارداری اندازه‌گیری می‌شود، عدد NT و NB است و در آزمایش خون نیز دو شاخص Free Beta HCG (گنادوتروپین جنینی) و PAPP-A (پلاسما پروتئین A) ارزیابی می‌شود.

با توجه به حساسیت نتایج غربالگری اول بارداری، این آزمایش‌ را در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با کادر پزشکی متخصص و دارای دستگاه‌های پیشرفته انجام دهید. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی تفسیر این آزمایش در سریع‌ترین زمان توسط پزشکان انجام می‌شود و می‌توانید برای درمان و جلوگیری از پیشرفت هرگونه نقص احتمالی اقدام کنید.

 
 
 

 





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: