نوشته شده توسط : media

آیا نمونه برداری از سینه درد دارد؟ بیوپسی پستان یک آزمایش تهاجمی است که برای ارزیابی و بررسی نمونه‌ای از بافت پستان انجام می‌شود. این آزمایش معمولاً زمانی انجام می‌شود که سایر تست‌ها نشان دهد که مشکلی در پستان دارد. برای انجام نمونه برداری از سینه به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

 چند روش برای انجام این آزمایش وجود دارد که یکی از آنها برش یک قطعه بافت از طریق سوزن fna است. در طول جراحی بیوپسی باز بخشی از بافت سینه خارج، تخلیه و برش داده شود. چنانچه به مراقبت‌های قبل و بعد از بیوپسی پستان توجه داشته باشید، ممکن است در طول این تست و پس از آن درد کمتری احساس کنید.

 آیا نمونه برداری از سینه درد دارد؟

نمونه برداری از سینه درد دارد؟ بیوپسی پستان برای بررسی توده‌های موجود در پستان و مشاهده تغییرات نوک سینه انجام می‌شود. برخی از افراد ممکن است درد شدیدی را در طول این آزمایش احساس کنند، چراکه سوزن fna مستقیماً وارد بافت‌های سینه خواهد شد.

در جراحی باز نیز قسمتی از سلول یا بافت‌های ناحیه مشکوک برداشته می‌شود. از طریق بیوپسی پستان برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان قابل تشخیص است و می‌توان روند پیشروی هر نوع بیماری را متوقف کرد.

اکثر توده‌ها و تغییراتی که با بیوپسی بررسی می‌شوند، خوش‎خیم هستند. برای جلوگیری از عفونت پس از نمونه برداری هم باید مراقبت‌هایی را انجام دهید. اگرچه روش انجام بیوپسی از طریق برداشتن بخش یا کلی از توده انجام می‌شود و پزشک از داروهای بی‌حسی برای کاهش درد استفاده می‌کند، اما برخی از افراد درد شدیدی را احساس خواهند کرد. با انجام مراقبت‌های پس از نمونه برداری، میزان درد به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

اقدامات قبل از بیوپسی برای کاهش درد پستان

از آنجا که نمونه برداری از سینه درد دارد و ممکن است بسیاری از افراد تا چند روز درد شدیدی را احساس کنند، با انجام مراقبت‌های قبل از بیوپسی می‌توان از بروز هرگونه عارضه جانبی جلوگیری کرد. در ادامه به برخی از نکات مهم قبل از fna سینه اشاره می‌کنیم.

چنانچه از داروهای رقیق‌کننده مانند آسپرین استفاده می‌کنید با مشورت پزشک این داروها را یک هفته قبل از بیوپسی قطع کنید، چرا که می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود و همچنین درد پس از نمونه برداری به شدت افزایش می‌یابد.

اگر به داروهای خاصی آلرژی دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتماً پزشک متخصص را در جریان قرار دهید.

ممکن است به دلیل استفاده از داروهای بی‌حسی دچار عوارض خاصی شوید که درد پس از انجام نمونه برداری را افزایش می‌دهد.

در صورتی که سینه شما درد می‌کند، حتماً این موضوع را به پزشک اطلاع دهید، چرا که با برداشتن بخشی از بافت‌های سینه شدت درد بیشتر خواهد شد و مجبور می‌شوید که از داروهای مسکن قوی‌تر پس از جراحی استفاده کنید.

برای جلوگیری از عوارض احتمالی پس از نمونه برداری سینه و دریافت مراقبت‌های لازم جهت جلوگیری از درد شدید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی مراجعه کنید. پزشکان متخصص با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته جهت نمونه‌برداری از بروز هرگونه خطر احتمالی پس از بیوپسی جلوگیری خواهند کرد.

 مراقبت‌های پس از بیوپسی برای کاهش درد سینه

با توجه به اینکه نمونه برداری از سینه درد دارد، با انجام مراقبت‌های پس از بیوپسی دوران نقاهت کمتری خواهید داشت و میزان درد ناشی از انجام نمونه برداری به میزان زیادی کاهش می‌یابد. به این منظور حتماً به دستورالعمل‌های زیر توجه کنید:

توصیه می‌کنیم ناحیه نمونه برداری را به خوبی تمیز و خشک کنید. چنانچه پزشک از بخیه در این ناحیه استفاده کرده است، باید تا زمانی که بخیه‌ها برداشته می‌شوند مراقب آنها باشید. در مواردی که از بخیه استفاده نشده، ناحیه مورد نظر را پانسمان و بانداژ کنید و پس از مدتی محل مورد نظر را استحمام نمایید.

اقدامات قبل از بیوپسی برای کاهش درد پستان | سونوگرافی و رادیولوژِی فاطمی

ممکن است چند روز پس از نمونه برداری احساس درد زیادی داشته باشید. در صورت افزایش درد شدید با پزشک مشورت کنید و از مسکن‌های قوی استفاده نمایید. به هیچ عنوان از آسپرین بعد از بیوپسی پستان استفاده نکنید، چرا که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد و نمی‌توان میزان درد را کنترل کرد. پس از درمان نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست مگر در مواردی که پزشک نظر دیگری داشته باشد.

توصیه می‌کنیم برای مدتی پس از نمونه برداری سینه از انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. چون با هر بار فشار به ناحیه سینه، درد بافت های پستان بیشتر خواهد شد. در مواردی که تب و لرز و درد غیر قابل تحمل همراه با خونریزی شدیدی دارید، با پزشک خود در تماس باشید یا به اورژانس مراجعه کنید. در این صورت برای بهبود وضعیت شما دستورالعمل‌های خاصی ارائه خواهد شد.

خلاصه مطالب

نمونه برداری از سینه درد دارد؟ از آنجا که در بیوپسی پستان بخش و یا کل بافت پستان برش می‌خورد، بیشتر افراد درد شدیدی را احساس خواهند کرد و این یکی از شایع‌ترین عوارض انجام نمونه برداری از سینه است. با رعایت دستورالعمل‌های قبل و بعد از بیوپسی، میزان درد کاهش می‌یابد، اما در صورت درد غیر قابل تحمل باید حتماً به پزشک متخصص یا اورژانس مراجعه کنید.

با توجه به اینکه نمونه برداری از سینه باید با دستگاه‌های پیشرفته و تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود، برای این آزمایش تشخیصی می‌توانید به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران مراجعه کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: