گردن درد عصبی چیست؟
نوشته شده توسط : media

گردن درد عصبی چیست؟ این عارضه معمولاً به دلیل اضطراب و استرس و اختلالات افسردگی رخ می‌دهد و شایع‌ترین علائم آن درد در ناحیه پشت سر و فشار شدید روی مهره برجسته پشت گردن است. روش‌های مختلفی جهت درمان گردن درد عصبی از جمله تغییر در شیوه زندگی و انجام تمرینات تقویتی وجود دارد، اما برای  تسکین میزان درد و التهابات می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید تا پزشکان از طریق درمان‌های غیر تهاجمی به شما کمک کنند.

زمانی که دچار استرس می‌شوید، به مرور زمان مشکلات اسکلتی و عضلانی در نواحی مختلف بدن از جمله گردن و کمر بروز می‌یابد. در این شرایط بدن به طور طبیعی هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که با وجود استرس، توانایی مقاومت در برابر پاسخ به این هورمون‌ها کم می‌شود و در نتیجه اعصاب و عضلات پشت گردن نیز درگیر خواهند شد.

منظور از گردن درد عصبی چیست؟

گردن درد عصبی چیست؟ دردهای گردن که به دلیل مشکلات عصبی و استرس به وجود می‌آید، به نام گردن درد عصبی شناخته می‌شوند. با کاهش اضطراب و عصبانیت می‌تواند علائم آن را کنترل کنید. هنگام استرس عضلات پشت گردن سفت می‌شود و در شرایط استرس‌زا نیز میزان گردن درد شدید خواهید شد. در نتیجه فعالیت‌های روزمره شما دچار اختلال خواهد شد.

روش‌های موثری جهت کنترل استرس وجود دارد و با تغییر محیط می‌توانید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنید که شدت درد کاهش یابد. درد گردن معمولاً حالت سوزن سوزن شدن دارد و به علت تحریک ریشه‌های اعصاب نخاعی چنین دردی ایجاد می‌شود، اما اینکه کدام ناحیه درگیر باشد کاملاً به عصب‌های گردن بستگی دارد و حتی ممکن است بازوها و دست‌ها را نیز درگیر کند.

 مهم‌ترین علائم گردن درد عصبی چیست؟

گردن درد عصبی به علت اضطراب و استرس به اشکال مختلف روی بدن تأثیر می‌گذارد و عموماً درد از گردن فراتر می‌رود و قسمت‌های فوقانی کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. واکنش بدن در مقابل گرفتگی و انقباض عضلانی از نشانه‌های مهم این عارضه است. چنانچه علائم زیر را مشاهده کردید حتماً برای درمان‌ به‌موقع اقدام کنید:

۱- درد شدید و مداوم در گردن، شانه‌ها یا قسمت فوقانی کمر

۲- احساس درد و ناراحتی در ناحیه پشت سر

۳- فشار شدید بر روی مهره هفتم گردن (مهره برجسته پشت گردن)

۴- احساس فشار بر روی مفصل گردن با چرخش سر

۵- درد و خستگی در شانه ها

۶- سرگیجه مداوم

علت گردن درد عصبی

دلایل متفاوتی باعث بروز گردن درد عصبی می‌شود اما از مهم‌ترین عوامل ایجاد این عارضه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱- استرس و اضطراب

۲- آسیب‌دیدگی و تصادفات

۳- افزایش سن

۴- اختلالات افسردگی

۵- اختلالات روانی و اجتماعی

تشخیص گردن درد عصبی چگونه است؟

تشخیص به موقع گردن درد عصبی مهم‌ترین مرحله در تعیین بهترین دوره درمان به حساب می‌آید. شما قبل از هر چیز باید بفهمید که چه شرایطی موجب ایجاد درد گردن شده است. دکتر متخصص با ارزیابی تاریخچه پزشکی شما بررسی خواهد کرد که چه زمانی درد شروع شده و چه فعالیت‌هایی قبل از درد انجام داده‌اید. به‌علاوه با بررسی اینکه آیا درد به قسمت‌های دیگر سرایت می‌کند، می‌تواند بهترین روش درمان را به شما تجویز کند.

انجام آزمایش‌های فیزیکی از جمله بررسی محدوده حرکتی و شرایط فیزیکی شما نیز می‌تواند در تشخیص گردن درد کمک کند. پزشک با بررسی انحنای ستون فقرات و لمس مهره‌ها و تشنج ماهیچه‌ای بررسی می‌کند که آیا این نوع گردن درد، عصبی است یا خیر.

آزمایشات عصبی برای واکنش بیمار، استحکام ماهیچه‌ها، تغییرات حسی و حرکتی و میزان درد در ناحیه مورد نظر از آزمایش‌ قابل تشخیص است. اشعه ایکس می‌تواند میزان تنگ شدن فضای دیسک، شکستگی و شکل استئوفایت و آرتروز گردن را نشان دهد. برآمدگی دیسک‌ها باعث درگیری اعصاب گردن می‌شوند و از طریق MRI میزان آسیب‌های عصبی این ناحیه از بدن قابل ارزیابی است.

چنانچه پزشک نسبت به هرگونه آسیب عصبی مشکوک باشد، آزمایشات مخصوصی برای اندازه‌گیری سرعت انتقال سیگنال‌های عصبی نیز تجویز می‌کند. از طریق تست‌ هدایت عصبی یا الکترومیوگرافی بیشتر نواقص عصبی قابل مشاهده خواهد بود.

گردن درد عصبی چیست؟

درمان گردن درد عصبی

روش‌های متعددی برای تسکین گردن درد عصبی وجود دارد. برخی از این روش‌ها خانگی هستند و شما می‌توانید با انجام حرکات تقویت گردن شرایط خود را بهبود دهید. علاوه‌بر این اگر بتوانید استرس و اضطراب خود را کنترل کنید، به نحو چشمگیری علائم گردن درد کاهش پیدا می‌کند.

تمرینات مخصوص گردن و ورزش منظم می‌تواند برای تسکین درد بسیار موثر باشد. البته به دلیل حساس بودن این ناحیه از بدن باید با یک مربی یا پزشک صحبت کنید. به‌طور کلی حرکت دادن گردن و ایجاد حرکات کششی و فعالیت‌های هوازی در افزایش جریان خون بسیار تاثیرگذار است.

خلاصه مطالب

گردن درد عصبی چیست؟ این عارضه به دلیل اضطراب و استرس به وجود می‌آید و چنانچه فرد دارای اختلالات روانی و افسردگی باشد، شدت این عارضه بیشتر خواهد شد. از جمله علائم گردن درد عصبی درد مداوم و شدید در ناحیه پشت گردن است که با کاهش میزان استرس و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توانید شدت علائم را کاهش دهید.

چنانچه به دنبال درمان از طریق روش‌های کم‌خطر و غیر تهاجمی هستید، می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید. کادر پزشکی کلینیک دینا با استفاده از روش‌های نوین پزشکی و برخورداری از دانش روز دنیا به درمان شما کمک خواهند کرد و با ارائه یک برنامه شخصی و مراقبت‌های لازم روند بهبودی شما را تسهیل خواهند کرد.





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: