آیا نوار عصب عضله درد دارد؟
نوشته شده توسط : media

آیا نوار عصب عضله درد دارد؟ الکترومیوگرافی آزمایشی جهت اندازه‌گیری میزان فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب است. از طریق این تست پزشکان می‌توانند بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های عضله، سندروم تونل کارپال، گیر افتادگی اعصاب مچ دست و حتی ام اس و پارکینسون را تشخیص دهند. برای انجام تست EMG و دریافت نتایج دقیق از آن به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید.

در طول نوار عصب عضله یک نیدل کوچک به نام الکترود وارد عضلات می‌شود و فعالیت الکتریکی آنها را ارزیابی می‌کند و از سوی دیگر سرعت هدایت امواج الکتریکی در داخل عصب بین دو نقطه یا بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. از آنجا که این الکترودها مستقیماً وارد عضلات می‌شوند، ممکن است افراد درد شدیدی را در ناحیه مورد نظر احساس کند.

 آیا انجام نوار عصب عضله برای بیمار درد دارد؟

بسیاری از افراد قبل از انحام الکترومیوگرافی این دغدغه را دارند که آیا نوار عصب عضله درد دارد؟ احساس درد و ناراحتی هنگام تست الکترومیوگرافی ناشی از وارد شدن سوزن‌های یکبار مصرف و وارد شدن جریان الکتریکی بسیار کم است. این درد برای بیماران قابل تحمل است و پس از انجام تست برطرف می‌شود، اما اگر فرد آستانه درد پایینی داشته باشد، با مشورت پزشک دو ساعت قبل از انجام این تست می‌توانید از مسکن‌های قوی استفاده کنید.

احساس درد برای افراد مختلف متفاوت است و برخی از افراد ممکن است درد خفیفی داشته باشند، در حالی که برخی هیچ دردی احساس نمی‌کنند. در صورت بروز درد در طول انجام این آزمون، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

پزشک متخصص بر اساس شرایط شما تست نوار عصب و عضله را انجام می‌دهد. به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد که به دلیل درد غیر قابل تحمل تست نوار اعصاب متوقف شود؛ اما در چنین شرایطی پزشک می‌تواند بر اساس یافته‌های به دست آمده تا این مرحله جواب تست را تفسیر کند. به‌طور کلی اگر آزمایش به صورت کامل انجام نشود، نتیجه آن نیز دقیق نخواهد بود و مجدداً باید آن را تکرار کنید.

برای جلوگیری از بروز درد هنگام انجام این تست مهم می‌توانید از داروهای دیازپام و آرامش‌بخش استفاده کنید. علاوه‌بر این استفاده از داروهای مسکن موضعی مانند لیدوکائین بسیار مؤثر خواهد بود.

دستورالعمل‌های قبل از نوار عصب عضله برای کاهش درد

از آنجا که ممکن است برخی از افراد درد غیر قابل تحملی را در طول انجام نوار عصب و عضله تحمل کنند، بهتر است قبل از انجام این آزمایش حتماً پزشک را در جریان موارد زیر قرار دهید. برای انجام این تست حتماً باید سوابق بیماری خود را در اختیار پزشک قرار دهید و اگر حساسیت به الکترودهای سوزنی دارید، به کادر پزشکی اطلاع دهید.

اگر به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت یا ایدز مبتلا هستید، حتماً با متخصص خود مشورت کنید. به‌علاوه چنانچه سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال است، باید که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، هرچه سیستم ایمنی شما ضعیف‌تر باشد، در طول نوار عصب عضله درد بیشتری را احساس خواهید کرد.

چنانچه قبل از انجام آزمایش برای کاهش میزان درد نیاز به مصرف داروهای مسکن از جمله استامینوفن، ایبوپروفن مسکن‌های قوی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا اقدامات لازم را برای کاهش میزان درد و ناراحتی برای شما انجام دهد.

برای انجام نوار عصب و عضله با کمترین میزان درد و بدون هیچ‌گونه عارضه جانبی به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید. کادر پزشکی با استفاده از تکنیک‌های بسیار کارآمد و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته این تست را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند تا در طول آزمایش و پس از آن دردی را احساس نکنید.

مراقبت‌های پس از تست الکترومیوگرافی برای کاهش درد

تا اینجا به این سؤال که آیا نوار عصب عضله درد دارد؟ پاسخ دادیم. اما اگر در طول آزمایش و پس از انجام آن درد و ناراحتی شدیدی را احساس کردید، با انجام یک‌سری مراقبت‌ها و دستورالعل‌های پزشکی میزان درد شما به‌طور چمشگیری کاهش پیدا خواهد کرد. از جمله مراقبت‌های لازم برای تسریع روند بهبودی و کاهش میزان درد پس از انجام نوار عصب عضله شامل موارد زیر است:

مراقبت‌های پس از تست الکترومیوگرافی برای کاهش درد

استفاده از داروهای مسکن و استراحت کافی

افرادی که درد شدیدی را در طول نوار عصب عضله داشته‌اند، می‌توانند از قرص‌های استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنند. با توجه به اینکه الکترودهای سوزنی به طور مستقیم وارد بدن شده است، احتمال دارد تا چند روز درد شدیدی را در ناحیه مورد نظر احساس کنند. از سوی دیگر پس از انجام تست نوار عصب بدن شما باید استراحت دارد و برای بهتر شدن نتایج آزمون خواب کافی بسیار اهمیت دارد.

خلاصه مطالب

آیا نوار عصب عضله درد دارد؟ تست الکترومیوگرافی یکی از آزمایش‌های تشخیصی برای اندازه‌گیری فعالیت‌های الکتریکی اعصاب و عضلات است و از طریق آنها می‌توان بیماری‌های مختلف را تشخیص داد. یکی از عوارض احتمالی انجام این تست بروز درد شدید هنگام وارد کردن الکترودهای سوزنی به عضلات و اعصاب ناحیه مورد نظر است. در این صورت چنانچه نسبت به آستانه تحمل درد کمی دارید، حتماً قبل از انجام این آزمایش به پزشک اطلاع دهید تا داروهای مسکن را برای شما تجویز کند.

علاوه‌بر این مراقبت‌های پس از انجام نوار عصب عضله به طور چشمگیری به کاهش میزان درد و ناراحتی کمک خواهد کرد. برای انجام الکترومیوگرافی در بهترین مرکز نوار عصب و عضله به کلینیک دکتر ناصح یوسفی مراجعه کنید. کادر پزشکی متخصص و متبحر با دقت نظر بسیار بالا، احتمال بروز هرگونه عارضه جانبی از جمله درد و تورم را کاهش می‌دهند. همچنین پس از انجام آزمایش مراقبت‌های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد. برای دریافت نوبت با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

 





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: