نوشته شده توسط : media

کارهایی مانند نگه داشتن پا در وضعیت نامناسب نیز می‌تواند باعث فشار به عصب و خواب رفتن پا شود. اگر میزان بی‌حسی پا در شب شدید باشد یا مداوم تکرار شود، باید حتماً برای درمان جدی اقدام کنید. برای درمان گزگز پا می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید.

از دیگر عواملی که باعث بی‌حسی پاها در شب می‌شود بارداری، کمبود ویتامین، التهاب، عفونت قرار گرفتن در معرض مواد سمی و آسیب‌های عصبی است. همین عوامل می‌توانند موجب خواب رفتن پاها در یک یا دو سمت بدن شود. از این رو برای جلوگیری از پیشرفت آسیب عصبی و شناسایی علت زمینه‌ای این عارضه حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

اصلی‌ترین علت گزگز پا در شب

علت گزگز پا در شب ناشی از سندروم پای بی‌قرار یا آسیب‌های عصبی و همچنین فشردگی اعصاب پا است. اما برخی مواقع این گزگز پا می‌تواند دلیل بیماری‌های حادتر از جمله‌ام اس یا بیماری‌های خود ایمنی دیگر مانند دیابت باشد. به همین علت توصیه می‌کنیم حتماً بیماری‌های زمینه‌ای این علائم را شناسایی کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علل گزگز پا در شب اشاره می‌کنیم.

بارداری

در دوران بارداری فشار زیادی بر ستون فقرات و عصب‌های پا وارد می‌شود. به همین دلیل احساس بی‌حسی و گزگز در پاها بیشتر خواهد بود. افزایش وزن، جمع شدن مایعات در بدن، شل شدن رباط‌ها و کشیدگی عضلات بر سلامت فرد تاثیرگذار است و می‌تواند وضعیت بدنی فرد را تغییر دهد و باعث سوزن سوزن شدن پاها شود.

درد سیاتیک

سیاتیک می‌تواند باعث آسیب رساندن به اعصاب ناحیه کمر و سیاتیک شود. عصب سیاتیک ضخیم‌ترین عصب بدن است از ناحیه کمر تا پشت ادامه دارد. ابتلا به این ناراحتی ممکن است باعث گزگز پا در شب شود و درد آن به ساق پا نیز سرایت کند.

فتق دیسک کمر

افرادی که دچار مشکلات فتق دیسک کمر هستند، حتماً علائم بی‌حسی و گزگز را مشاهده خواهند کرد. ستون فقرات دارای یک مرکز نرم و ژله‌ای به نام هسته دیسک است. اطراف هسته دیسک نیز یک لایه لاستیک مانند به عنوان حلقه وجود دارد که اگر این حلقه پاره شود به کانال نخاعی فشار می‌آید. در نتیجه فرد احساس ضعف در پاها و سوزن سوزن شدن را تجربه خواهد کرد.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک بیماری است که در آن غده تیروئید نمی‌تواند به مقدار کافی هورمون تولید کند. بنابراین تولید این هورمون در خون بسیار کم است. از آنجا که این غده نقش مهمی در تنظیم بسیاری از فرایندهای بدن دارد، کم کاری آن می‌تواند باعث احساس گزگز در دست و پا و دیگر قسمت‌های بدن شود و احساس سوزن سوزن شدن نیز اتفاق بیفتد.

کمبود ویتامین‌ها و گزگز پا در شب

از دیگر عوامل مهم گزگز پا در شب کمبود ویتامین و مواد معدنی است که باعث اختلال در عملکرد اعصاب می‌شود. بیماری‌های گروه B مانند ویتامین ب ۱، ب۶، ب ۱۲، کلسیم و منیزیم نقش مهمی در کارکرد اعصاب محیطی دارند. کمبود این گروه ویتامینی می‌تواند باعث درد و گزگز و درد و بی‌حسی پاها شود.

بیماری دیابت

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، بیشتر از هر گروه دیگری بی‌حسی و گزگز پا را تجربه می‌کنند. علت اصلی دیابت براساس نوع آن متفاوت است. اما افرادی که دچار نوسان قند خون هستند، معمولاً گزگز پا در شب را احساس خواهند کرد.

سکته مغزی

پاره شدن عروق خونی در مغز و یا انسداد آن‌ها، در عدم رسیدن خون و اکسیژن به بافت‌های مغزی تاثیر زیادی دارد. بدون اکسیژن‌رسانی لازم، بافت‌ها و سلول‌های مغزی آسیب زیادی می‌بینند و پس از چند روز می‌میرند. چنانچه قسمتی از مغز که مسئول تنظیم حس در بدن است، تحت تأثیر سکته قرار گیرد، در نتیجه پاها دچار بی حسی و گزگز می‌شوند.

مصرف برخی از داروها

مصرف یک سری داروهای خاص ممکن است به سلول‌های عصبی آسیب برساند و موجب از دست رفتن حس در قسمت‌های خاصی از بدن شود. داروهای مربوط به بیماری‌های خود ایمنی، داروهای کاهش دهنده فشار خون، داروهای ضد تشنج و داروهایی که برای درمان بیماری پوستی تجویز می‌شوند، معمولاً مهم‌ترین علت گزگز پا در شب هستند.

بیماری‌ ام اس

بیماری‌ ام اس اختلال مزمن در سیستم عصبی مرکزی است و باعث دیگر اختلالات خود ایمنی می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی به اشتباه به بدن حمله می‌کند و موجب آسیب به غلاف ملین مغز می‌شود. همین آسیب باعث می‌شود که سیگنال‌های عصبی به سایر قسمت‌های بدن قطع شود و حتی آسیب به نخاع، چشم و مغز را به همراه دارد.

خلاصه مطالب

علت گزگز پا در شب بیشتر مربوط به آسیب‌های نخاعی، تحت فشار قرار گرفتن اعصاب و بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس و دیابت است. با توجه به اینکه در اکثر بیماری‌ها انتقال سیگنال‌ها به اعصاب دچار اختلال می‌شود، بیماران در طول شب علائم بی‌حسی را مشاهده خواهد کرد.

اگر دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا کم کاری تیروئید هستید، باید برای درمان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری‌ها اقدام کنید. برای درمان گزگز پا در شب می‌توانید به کلینیک دینا با داشتن کادر حرفه‌ای مراجعه نمایید. پزشکان این مرکز طب پزشکی از طریق راهکارهای کم‌خطر و غیر تهاجمی از جمله اوزون درمانی و تزریق prp به درمان بی‌حسی پاهای شما کمک خواهند کرد.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: