نوشته شده توسط : media

نوار عصب و عضله پا چگونه انجام میشود؟ الکترومیوگرافی مشکلات مربوط به اعصاب حرکتی و عضلات و همچنین ارتباط بین این دو را مشخص می‌کند. یکی از انواع تست‌هایی که برای تشخیص ضعف مداوم عضلانی و سوزن سوزن شدن پا کاربرد دارد، نوار عصب عضله است. برای انجام این آزمایش به کلینیک دکتر ناصح یوسفی دارای کادر پزشکی متخصص و مجرب مراجعه کنید.

تست EMG فعالیت الکتریکی درون ماهیچه‌های پا را بررسی و اندازه‌گیری می‌کند. اگرچه این آزمایش را می‌توان به صورت جداگانه انجام داد، اما پزشکان این تست را در کنار تست هدایت عصبی قرار می‌دهند. در نتیجه نحوه حرکت سیگنال‌های الکتریکی در بدن به سمت اعصاب بررسی می‌شود. به‌علاوه مطالعه نتایج این آزمایش به تشخیص و درمان به‌موقع بیماری‌های عصبی و عضلانی پا کمک می‌کند. 

 نحوه انجام نوار عصب و عضله پا

بسیاری از افراد سؤال دارند که نوار عصب و عضله پا چگونه انجام میشود؟ نحوه انجام تست الکترومیوگرافی به این صورت است که پزشک متخصص مغز و اعصاب از بیمار درخواست می‌کند که روی تخت دراز بکشد. در ادامه الکترودهای محرک را بر روی قسمت‌هایی از پوست پا که دچار مشکل هستند قرار می‌دهد. در نوار عصب پا، الکترودها پالس‌های الکتریکی ملایمی را به سمت پاها ارسال می‌کنند.

زمانی که پالس‌های ملایم برای بررسی فعالیت الکتریکی اعصاب ارسال می‌شود، فرد حس سوزن سوزن شدن خفیفی را احساس خواهد کرد. در تست هدایت عصبی الکترودها پاسخ بدن به تحریکات الکتریکی عصب‌ها را به ثبت می‌رسانند.در واقع این تست سرعت ارائه پاسخ به پالس‌های الکتریکی ارسال شده توسط الکترودها را نشان می‌دهد.

برای انجام نوار عضله پزشک متخصص الکترود سوزنی ریز و کوچکی را وارد عضله می‌کند تا فعالیت‌های الکتریکی عضله مستقیماً توسط الکترودهایی که بر روی پوست روی پا قرار دارد را در در مانیتور اسیلوسکوپ به شکل موج ثبت شود. در گام بعد پزشک از بیمار می‌خواهد که عضله پای خود را منقبض کند تا دوباره فعالیت‌های الکتریکی عضله هنگام انقباض آن به ثبت برسد.

پزشکان از طریق انجام نوار عصب عضله پا مشکلاتی مانند کمردرد و ریشه اصلی بیماری‌هایی مانند فتق دیسک یا دررفتگی دیسک کمر را تشخیص می‌دهند. الکترومیوگرافی یک روش کم‌خطر با عوارض بسیار نادر است و فقط احتمال بروز عفونت، خونریزی و آسیب عصبی وجود دارد.

اگر پزشک معالج شخصاً تست EMG را برای شما انجام دهد، بلافاصله پس از اتمام آن نتایج را تفسیر می‌کند. اما اگر به کلینیک‌های دولتی مراجعه کنید، تکنسین‌های نورولوژیست نتایج تست را به صورت کتبی یا دیجیتال به شما ارائه خواهند کرد. برای جلوگیری از عوارض و خطرات احتمالی نوار عصب عضله پا حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای انجام این آزمایش به کلینیک دکتر ناصح یوسفی، بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران مراجعه کنید. 

 توصیه‌های مهم در نحوه انجام نوار عصب پا

در ارتباط با این سؤال که نوار عصب و عضله پا چگونه انجام می‌شود اشاره کردیم که پزشک چگونه الکترودها را برای دریافت پالس‌های ملایم به پاها بر روی پوست قرار می‌دهد. زمانی که علائمی مانند بی‌حسی، ضعف عضلانی، درد و گرفتگی مداوم ماهیچه‌های پا را مشاهده می‌کنید، باید برای انجام این آزمون اقدام کنید. اما برای جلوگیری از عارضه‌های احتمالی بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی قرار دهید (داروهایی که دیگر پزشکان برای شما تجویز کرده‌اند و داروهایی که نیاز به نسخه ندارند.) اگر دچار اختلالات خونریزی هستید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. علاوه‌بر این در صورت استفاده از دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب و الکتروشوک خودکار این موضوع را با دکتر مغز و اعصاب در میان بگذارید.

توصیه‌های مهم در نحوه انجام نوار عصب پا

برای انجام نوار عصب و عضله حداقل سه ساعت قبل از مصرف سیگار را متوقف کنید. همچنین بدن خود را کامل بشویید و مطمئن شوید هرگونه چربی را از سطح پوست پاک کرده‌اید. به‌علاوه از هیچ مرطوب‌کننده و کرمی استفاده نکنید و اکسسوری ها، جواهرات و ساعت را همراه خود نبرید. همچنین لباس و شلوار مناسبی بپوشید تا پزشک راحت‌تر بتواند برای انجام تست اقدام کند.

خلاصه مطالب

نوار عصب و عضله پا چگونه انجام میشود؟ برای انجام تست هدایت عصبی پا ابتدا پزشک الکترودهای محرکی که پالس‌های الکتریکی ملایمی را ارسال می‌کنند به پوست متصل می‌کند و از طریق آن میزان تحریکات عصبی به ثبت می‌رسد. همچنین برای انجام نوار عضله یک الکترود سوزنی برای بررسی مشکلات عضلانی پا وارد ناحیه مورد نظر می‌شود که در ثبت فعالیت عضلانی کاربرد دارد.

با توجه به اینکه از طریق نتایج نوار عصب و عضله پا می‌توانید برای درمان‌های لازم اقدام کنید، این آزمایش را تحت پزشکان متخصص مغز و اعصاب و نورولوژیست‌های مجرب انجام دهید. کلینیک دکتر ناصح یوسفی ارائه‌دهنده خدمات نوار عصب پا است. شما می‌توانید با مراجعه به این کلینیک تست الکترومیوگرافی و هدایت عصبی را با کمترین میزان عارضه انجام دهید.





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: