نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس
نوشته شده توسط : media

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص میزان آسیب عصبی و بررسی اعصابی و عضلانی است که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. برای انجام این آزمایش می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید.

برای بسیاری از بیماران در کنار انجام آزمایش خون، تصویربرداری‌ ام آر آی، پنکسیون کمری و نوار عصب و عضله بسیار ضروری است، چرا که الکترومیوگرافی سلامت عضلات و سلول‌های عصبی کنترل‌کننده آنها را بررسی می‌کند و نتایج آن می‌تواند هرگونه اختلال عملکرد عضلانی، اختلال در عملکرد عصبی یا مشکلات مربوط به انتقال سیگنال عصب و عضله را نشان دهد.

راه‌های تشخیص بیماری ام اس

انجام نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس اهمیت زیادی دارد. اما در کنار آن روش‌های دیگری برای ارزیابی این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تشخیص ام اس بیشتر به رد سایر شرایطی که ممکن است نشانه و علائم مشابه را ایجاد کند متکی است. از این رو پزشک احتمالاً با بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه کامل شروع می‌کند و آزمایش‌های تکمیلی زیر را نیز تجویز خواهد کرد:

انجام آزمایش خون: برای بررسی نشانگرهای زیستی مربوط به ام اس

ام آر آی: که نواحی مختلف از ضایعات ام اس در نخاع و مغز را نشان می‌دهد.

آزمایش پتانسیل برانگیخته مغزی نخاعی: که سیگنال‌های تولید شده توسط سیستم عصبی را در پاسخ محرک‌ها ثبت می‌کند.

پنکسیون کمری: که در آن نمونه کوچکی از مایع مغز نخاع برای آنالیز آزمایشگاه از کانال نخاعی خارج می‌شود.

تست نوار عصب عضله برای تشخیص ام اس و میزان آسیب‌های ناشی از آن در نورون‌های حرکتی عضلانی

در بیشتر افرادی که‌ ام اس مزمن دارند، روند تشخیص بسیار ساده است و بر اساس الگوی علائم منطبق با بیماری پیش می‌رود. پس از آن نیز با اسکن‌های تصویربرداری مانند ام آر آی تأیید می‌شود. با این حال تشخیص ام اس در بیمارانی که علائم غیرمعمول یا بیماری پیشرونده دارند دشوارتر است.

تشخیص بیماری ام اس با نوار عصب و عضله | کلینیک دکتر ناصح یوسفی

تشخیص بیماری ام اس با نوار عصب و عضله

هدف از تست نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری مولتیپل اسکلروزیس، بررسی سلامت عضلانی و عصبی با اندازه‌گیری پاسخ آنها به تحریک است. از آنجا که بیماری ام اس موجب فلج یا ضعف اندام تحتانی و فوقانی می‌شود، این تست می‌تواند به پزشکان در تشخیص صحیح بیماری کمک کند.

چگونگی انجام نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

آزمایش نوار عصب و عضله مجموعاً ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. پزشک ابتدای الکترودها را در نقاط مختلف روی پوست قرار می‌دهد و در حین ثبت فعالیت عضلانی، اعصاب با تکانه‌های الکتریکی خفیف تحریک خواهند شد.

پس از آن یک سوزن وارد عضله می‌شود تا فعالیت الکتریکی عضلات را اندازه گیری کند. پزشک ممکن است در این حین از شما بخواهد که عضلات خود را شل یا منقبض کنید. این سوزن‌ها مانند سوزن‌های تزریقی هستند، اگرچه هیچ چیزی به بدن تزریق نمی‌شود.

با توجه به اینکه ماهیچه‌های سالم بدن هنگام استراحت هیچ فعالیت الکتریکی ندارند، مشاهده الگوهای الکتریکی غیر طبیعی می‌تواند علائم بیماری عضلانی یا اعصاب را نشان دهد. نوار عصی و عضصله آزمایش قطعی برای تشخیص بیماری ام اس نیست، بلکه یکی از آزمایش‌های تکمیلی است که به پزشکان کمک می‌کند تا در کنار روش‌های دیگر به تشخیص کامل برسند.

 

نکات مهم انجام نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

برای اینکه نوار عصب و عضله را انجام دهید، حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید. برای این کار لازم است قبل از انجام تست، داروهای تجویزی یا بدون نسخه را متوقف کنید. قبل از آزمایش دوش بگیرید و از کرم بدن یا لوسیون استفاده نکنید و حتماً یک لباس راحت به تن داشته باشید. در صورت وجود شرایط زیر حتماً به پزشک خود اطلاع دهید:

1- اگر مبتلا به هموفیلی هستید یا اختلال انعقاد خون دارید که خطر خونریزی را در حین انجام آزمایش افزایش می‌دهد.

2- در صورت استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین به پزشک اطلاع دهید.

3- اگر از دستگاه ضربان‌ساز یا هر وسیله پزشکی الکتریکی دیگری استفاده می‌کنید پزشک را در جریان قرار دهید.

خلاصه مطالب

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس یک راهکار بسیار مؤثر است که در کنار آزمایش‌های دیگر از جمله آزمایش خون، پنکسیون کمری و ام آر آی می‌تواند روند تشخیص را راحت‌تر کند. علائم بیماری ام اس بسیار متغیر هستند و بر اساس میزان آسیب عصبی و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار دارد، درمان متفاوتی ارائه می‌شود.

الکترومیوگرافی می‌تواند سلول‌های عصبی که وظیفه کنترل‌ عضلات را بر عهده دارند، بررسی کند و نتایج آن می‌تواند هرگونه اختلال در عملکرد مناسب عضلات و اعصاب و هرگونه مشکل در انتقال سیگنال‌های عصبی به عضلات را به خوبی نشان دهد. با توجه به اینکه نتایج این آزمایش باید به درستی تفسیر شود، پزشک با تفسیر دقیق نتایج به شما کمک می‌کند که برای کنترل این بیماری اقدامات لازم را انجام دهید.

 





:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: