نوار عصب کمر چیست؟
نوشته شده توسط : media

نوار عصب کمر برای تشخیص مشکلات عضلانی و عصبی ناحیه کمر کاربرد دارد. از طریق این آزمایش پزشکان می‌توانند علت درد کمر و شدت فعالیت الکتریکی ریشه‌های عصبی ستون فقرات را ارزیابی کنند. جهت انجام الکترومیوگرافی کمر به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه نمایید.

در بسیاری از مواقع نتیجه MRI پارگی و بیرون زدگی دیسک کمر را نشان می‌دهد، اما فرد ممکن است علائمی را احساس نکند. تشخیص قطعی بیماری‌های احتمالی از طریق نوار عصب عضله کمر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و در صورت وجود هرگونه می‌توانید برای درمان‌های لازم اقدام کنید.

نوار عصب کمر چیست؟

نوار عصب کمر یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای بررسی فعالیت الکتریکی ریشه‌های عصب و ستون فقرات است. این آزمایش ناحیه فشردگی عصب‌ها و شدت آسیب‌دیدگی آنها را ارزیابی می‌کند. در بیشتر موارد از طریق تست EMG و تست هدایت عصبی تشخیص بیماری‌های نخاعی، مشکلات اسکلتی و عضلانی و التهابات مزمن امکان‌پذیر است.

اگر نوار عصب عضله برای تشخیص مشکلات ستوان فقرات با دیگر تست‌های مانند MRI و ایکس رِی انجام شود، پزشک می‌تواند منشأ دقیق آسیب سیستم عصبی و محیطی را بررسی کند. هرچند که این تست بسیار ساده است، اما برای انجام دقیق و دریافت نتایج صحیح با کمترین میزان خطا به پزشکان متخصص مغز و اعصاب و نورولوژیست‌های مجرب مراجعه کنید.

کاندیدای مناسب نوار عصب کمر

الکتروموگرافی برای افرادی که مشکلات عصبی مرتبط با دیسک کمر دارند مناسب است. این آزمایش جهت تشخیص و ارزیابی فعالیت‌های الکتریکی اعصاب کمر و بررسی میزان فشردگی عصب‌های متصل به ستون فقرات بسیار کاربرد دارد. افرادی که شرایط زیر را دارند باید حتماً این آزمایش را انجام دهند:

1- افرادی که از کمر درد شدید رنج می‌برند.

2- آن دسته از افرادی که در ناحیه کمر یا اطراف آن دچار ضعف عضلانی هستند.

3- احساس سوزش، داغی یا احساس غیرطبیعی در قسمت کمر

4- بررسی تأثیر درمان‌های قبلی

5- افرادی که برای تشخیص منشأ درد سیاتیک نیاز به نوار عصب دارند.

با توجه به اینکه نتایج تست نوار عصب کمر می‌تواند به پیگیری راهکارهای درمانی مؤثر کمک کند، توصیه می‌کنیم برای انجام این آزمایش به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در تهران مراجعه کنید.

کاربرد نوار عصب کمر | کلینیک دکتر ناصح یوسفی

مراقبت‌های پس از نوار عصب عضله کمر

برای کاهش عوارض جانبی احتمالی از جمله درد و خونریزی حتماً باید مراقبت‌های پس از الکترومیوگرافی را جدی بگیرید. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر است:

1- داشتن استراحت کافی پس از انجام الکترمیوگرافی برای تسریع بهبود عضلات و ستون فقرات

2- مصرف مایعات برای پیشگیری از عوارض احتمالی از جمله سردرد و تشنج

3- رعایت بهداشت ناحیه مورد نظر و مراقبت پوست در برابر خراشیدگی

4- در صورتی که پس از تست EMG عوارض نگران‌کننده‌ای مثل خونریزی شدید، درد، تورم، عفونت یا تغییرات غیرمعمول در عملکرد عصبی را مشاهده کردید، پزشک را در جریان قرار دهید.

شایع‌ترین عوارض الکترومیوگرافی کمر

هنگام گرفتن نوار عصب کمر ممکن است فرد دچار عوارض نادری از جمله درد و خونریزی شود. شدت این عوارض در افراد مختلف متفاوت است و در برخی موارد تا چند روز احساس گزگز و سوزن سوزن شدن وجود دارد. همچنین ممکن است تورم و کبودی در محل ورود سوزن دیده شود. این عوارض موقتی هستند و چند روز پس از انجام تست برطرف می‌شوند، اما در صورت مشاهده تورم و خونریزی به مدت طولانی باید به پزشک مراجعه کنید. یه طور کلی عوارض تست نوار عصب عضله کمر عبارتند از:

1- آسیب به اعصاب کمر در صورت عدم مهارت پزشک در انجام تست

2- التهاب و تورم شدید ناحیه‌ای که الکترود سوزنی به آن وارد شده است.

3- درد مزمن و خونریزی که تا چند روز پس از تست ادامه دارد. 

4- واکنش آلرژیک و بروز تشنج که در موارد  بسیار نادر اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی حتما باید به اورژانس مراجعه کنید. 

خلاصه مطالب

نوار عصب کمر برای بررسی فعالیت الکتریکی اعصاب کمر و میزان آسیب‌دیدگی ستون فقرات کاربرد دارد. پزشکان از طریق انجام این تست می‌توانند میزان فشردگی اعصاب کمر و عملکرد سیستم عصبی مرکزی و محیطی افراد ارزیابی کنند و در صورت بروز هرگونه آسیب راهکارهای درمانی مناسب را ارائه نمایند.

با توجه به حساس بودن نتایج الکترومیوگرافی کمر می‌توانید برای انجام این تست به کلینیک دکتر ناصح یوسفی بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران مراجعه کنید. پزشکان متخصص با انجام ایمن این تست از بروز هرگونه عوارض جانبی جلوگیری می‌کنند و بهترین تفسیر در اختیار شما قرار خواهند داد. برای رزرو نوبت با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی سامانه تماس بگیرید.

 





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: