نمونه برداری پروستات
نوشته شده توسط : media

نمونه برداری پروستات جمع‌آوری تعدادی نمونه از بافت‌های غده پروستات است. برای انجام این نوع بیوپسی، پزشک اورولوژی سوزن نازکی از طریق تتانوس و کیسه بیضه یا از راه رکتوم و مجرای ادراری عبور می‌دهد. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با برخورداری از کادر پزشکی متخصص، ارائه‌دهنده خدمات مربوط به بیوپسی پروستات از طریق دستگاه‌های پیشرفته است.

این نمونه بافتی که در نمونه برداری از پروستات برداشته می‌شود، برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بیپوپسی از پروستات را زمانی تجویز می‌کند که در تست‌های خونی میزان بالای آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) مشاهده شود یا اینکه پس از معاینه رکتال با دستگاه تعیین کند که در پروستات توده غیر عادی وجود دارد.

 

نحوه انجام نمونه برداری پروستات

نمونه برداری پروستات توسط اورولوژیست و در کلینیک‌های تخصصی یا اتاق عمل انجام می‌شود. قبل از بیوپسی، آنتی بیوتیک‌هایی برای فرد تجویز می‌شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود. غالباً در طول جمع‌آوری نمونه بافتی، از اولتراسوند ترانس رکتال جهت هدایت سوزن بیوپسی استفاده می‌شود. موقع وارد کردن سوزن نمونه برداری در غده پروستات و همچنین در بیوپسی ترانس رکتال زمانی که پروب سونوگرافی حرکت داده می‌شود، ممکن است بیمار در ناحیه رکتوم درد و سوزش اندکی را احساس کند.

در حال حاضر برای انجام نمونه برداری از پروستات از بی‌حسی موضعی در نواحی اطراف این غده استفاده می‌شود. در موارد دیگر هم پزشک از بی‌حسی نخاعی یا اپیدورال بهره می‌برد و فرد از کمر به پایین هیچ حسی نخواهد داشت.

پزشک از طریق پروب سونوگرافی آغشته به به ژل مخصوص را وارد مقعد فرد می‌کند و به کمک آن تصاویری از غده پروستات بر روی صفحه نمایش به‌دست می‌آید. اگر بیمار پیش از نمونه برداری، MRI گرفته باشد، پزشک با توجه به تصاویر اسکن، بیوپسی هدفمند را انجام می‌دهد، اما چنانچه فرد MRI نداشته باشد، اورولوژیست حداکثر 25 نمونه از زوایای مختلف پروستات برمی‌دارد که به آن بیوپسی شبکه‌ای گفته می‌شود.

در واقع پزشک یک شبکه یا الگو بر روی پوست بین پرینه و بیضه‌ها ترسیم می‌کند و از این طریق سوزن وارده غده پروستات می‌شود. در مراکز تخصصی از جمله مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی ممکن است برای اطمینان خاطر چندین نمونه بیوپسی گرفته شود تا نتایج دقیق به‌دست آید.

مزایای نمونه برداری پروستات | سونوگرافی و رادیولوژِی فاطمی

مراقبت‌های پس از نمونه برداری از پروستات

پس از نمونه برداری نیز باید از انجام فعالیت‌های سنگین به مدت ۴ ساعت اجتناب کنید، چرا که پس از آزمایش درد خفیفی در ناحیه لگن به‌وجود می‌آید و تا ۵ روز نیز در ادرار خود کمی خون مشاهده خواهید کرد. به‌علاوه تغییر رنگ جزئی در منی تا یک ماه پس از نمونه برداری در منی ایجاد می‌شود که جای نگرانی نیست. چنانچه پس از انجام بیوپسی یکی از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً پزشک را در جریان قرار دهید:

1- خونریزی شدید در ناحیه‌ای که نمونه گیری انجام شده یا در صورتی که خونریزی که بیش از دو یا سه روز ادامه پیدا کند.

2- در صورت افزایش درد و داشتن تب بالا

3- ناتوانی در ادرار طی مدت هشت ساعت یا مشاهده خون در ادرار برای بیش از دو یا سه روز پس از بیوپسی
 
مزایای نمونه برداری پروستات

انجام fna پروستات مزایای زیادی دارد و تنها راهی است که پزشک می‌تواند بفهمد که فرد به سرطان پروستات مبتلا است. همچنین این روش کمک می‌کند تا خوش‌خیم یا بدخیم بودن سرطان بررسی شود و پزشک متخصص در مراحل اولیه، راهکارهای درمانی را برای جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی پیگیری کند. با تشخیص سریع بافت‌های آسیب دیده، بیوپسی مانع پیشرفت سلول‌های سرطانی به نقاط دیگر بدن می‌شود و تأثیر بسیار زیادی در انتخاب بهترین روش درمانی دارد.

معایب نمونه برداری پروستات

انجام نمونه برداری از غده پروستات، وجود توده‌های سرطانی در نمونه‌ها را نشان می‌دهد، اما ممکن است در این نمونه‌ها سلول سرطانی وجود نداشته باشد. به‌علاوه بیوپسی عوارض و خطرات جانبی مثل احتمال ابتلا به عفونت‌های جدی به همراه دارد.

از دیگر معایب انجام این آزمایش، درد و سوزش هنگام ادرار، درد جرئی در زیر شکم یا زیر ناف، نیاز به ادرار بیشتر از حد معمول است. اگر این علائم ادامه‌ داشته باشد، باید پزشک خود را در جریان قرار دهید. 

چنانچه فرد از داروهایی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کند، باید مدتی داروهای مصرفی را متوقف کند، چراکه پس از انجام نمونه برداری امکان خونریزی تا چند هفته وجود دارد. همچنین ممکن است رشد تومورهای سرطانی در بیمار بسیار کند باشد و در نتیجه هیچ‌گونه علائم مشاهده نشود.

 نتایج نمونه برداری از پروستات

پس از انجام نمونه برداری، نتایج به عنوان گزارش آسیب‌شناسی در اختیار پزشک متخصص قرار می‌گیرد. این نتیجه‌ها نشان می‌دهد که چند درصد نمونه‌ها دارای سلول‌های سرطانی هستند یا چه تعداد بافت سرطانی در هر نمونه وجود دارد. ارائه نتایج دقیق از بیوپسی دو هفته به طول می‌انجامد و شما می‌توانید با دریافت نتیجه آزمایش، تفسیر آن را از پزشک درخواست کنید. برای انجام بیوپسی از غده پروستات به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

خلاصه مطالب

نمونه برداری پروستات برای بررسی بافت های سرطانی غده پروستات انجام می‌شود. در این آزمایش، سوزن نازکی از راه رکتوم و مجرای ادراری عبور می‌کند و از طریق آن پزشک می‌تواند تشخیص دهد که توده‌های غیر عادی در این غده وجود دارد یا خیر. fna پروستات مزایای زیادی از جمله جلوگیری از پیشرفت هرگونه بیماری از جمله سرطان را به همراه دارد، اما ممکن است برخی از افراد دچار عوارضی مانند عفونت شوند. در صورت مشاهده هرگونه علائم از جمله درد و خونریزی بیش از پنج روز باید به پزشک مراجعه کنید. 

با توجه به اینکه نتایج بیوپسی پروستات در اتخاذ بهترین راهکار درمانی و توقف رشد سلول‌های سرطانی تأثیر دارد، توصیه می‌کنیم برای انجام این آزمایش به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، به‌عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران خدمات مربوط به نمونه برداری از غده پروستات را به بیماران ارائه می‌کند. برای دریافت نوبت با شماره‌های مندرج در سامانه تماس بگیرید.





:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: